”Röde Orm” …… om att angöra sin brygga

Vad händer om man konstruerar ett samtida timmerhus utifrån en båt-filosofi?

Svaret finner man i Röde orm – vår vision för framtidens fritidsboende i form av ett

nytt experimenthus vid Nybygget på Arlanda.

Projektet har i dagarna nominerats till Rödfärgspriset 2010.

De flesta fritidshus är i dagsläget tänkta som mindre varianter av standardvillor.

Vi ville prova att återvända till det ursprungligt enkla och robusta. Vi insåg att de inre ytorna i ett fritidshus kan minimeras och bli effektiva som på en segelbåt, samtidigt som man kan göra mer av uterummen. Helheten berikas och huset upplevs som större. I experimenthuset Röde Orm har vi medvetet arbetat med att utnyttja gränszonerna mellan ute och inne i gestaltning och rumsplanering. Man skulle kunna säga att vi har korsbefruktat traditionellt byggande med idéer från båtbyggande, ingjutit lite båt-DNA i timmerhuset. Resultatet är ett nytänkt fritidshus - där inne ibland blir som ute och ute upplevs som inne.

Röde Orm är alltså ett litet fritidshus som upplevs som ett stort. Detta t ex genom att tydliga rum omväxlande ute och inne förbinds med långa siktaxlar. Väggfasta möbler gör tillsammans med dubbelfunktionerna ute och inne för respektive kök, matplats och badrum också att rummen känns större. Den generösa takhöjden utnyttjas både till att skapa rymd i gillestugan och till att stapla åtta sovplatser, likt kojer eller kabiner i en båt. Experimenthuset vid Arlanda stad är ett litet hus sett till boyta men hela 24 meter långt.

Här i mötet mellan hus- och båtvärlden ligger experimentets grundidé. En 88 fots stor segelbåt uppfattas som extremt rymlig trots sina få kvadratmeter boyta, precis som Röde Orm.

Stomsystemet valdes av arkitekten för sin robusta struktur av massivt trä som konstrueras likt ett timmerhus, men med limträbalken som grundmodul.  Det är en slags nutida variant av det skandinaviska långhuset med sina tusenåriga anor.

“Röde Orm blir en länk mellan historia och framtid. Lyssnar man noga berättar huset om herrgårdarna och kojorna, om enkelhet och hållbarhet, om längtan tillbaka till ursprunget vid eldstaden, men även till 70-talets gillestugor, spånlampor och barndomens rundpingis. …...men framförallt uttrycker huset en längtan framåt, till det enkla i begreppet fritid, till basturitualen och till gemenskapen”

Bengt Mattias Carlsson Arkitekt SAR / MSA M gbg.

Typhuset är uppbyggt i ett modultänkande där en basmodul enkelt kan kombineras med olika uterum. Röde Orm kan även få en båthusfunktion under basmodulen och i framtiden har du kanske båtplats och fritidshus i ett. Konceptet bygger på att arkitektråd ingår om hur pergola, förråd och bastumodul kan skapa trygga uterum genom olika placeringar beroende på tomtens förutsättningar.

I konceptet ingår också Ari Leinonens flytbastu ”Sea Sauna”, som har vidareutvecklats så att den kan integreras i projektet.

Experimenthuset är resultatet av ett nära samarbete mellan X-House, Meter Arkitektur och Scheiwiller & Svensson arkitektkontor. Röde Orm finns uppbyggt vid Nybygget Arlandastad

Röde Orm är din egen brygga, en plats, ett litet hus som alla har råd med – att längta till och ha som angöringspunkt för helger, midsommaraftnar och en och annan höststorm.

För ytterligare information kontakta Stefan Lövblom Marknadsansvarig  X-House tel. 08-758 58 90

X-House är ett registrerat varumärke för JL bygg AB´s byggsystem i massivt trä av limträbalkar som sammanfogas med not och spont samt skruvas samman. Byggsystemet har funnits på marknaden sedan 2003 och ca 130 st hus finns i dagsläget uppförda runt om i landet. Ett samverkansavtal ingicks under 2009 mellan Meter Arkitektur i Göteborg grundat 1993 och Scheiwiller&Svensson arkitektkontor i Stockholm grundat 1995. Röde Orm är det första presenterade gemensamma projektet.

Taggar: