Nu blir den svenska musikskatten digital

Report this content

STIM/Svensk Musik och det ledande digitala musikbolaget X5 Music har skrivit ett samarbetsavtal som bryter helt ny mark för svensk musik. Avtalet innebär att en mängd högkvalitativ svensk musik som aldrig tidigare funnits till försäljning digitalt blir tillgänglig för konsumenter i hela världen.

X5 Music gör en global digital lansering av hela STIM/Svensk Musiks katalog som ges ut på etiketten Phono Suecia. Med start i juni kommer X5 Music att lansera musiken i samarbete med digitala musikbutiker som iTunes Music Store, Sony Ericsson PlayNow Arena och Nokia Music Store. Inför lanseringen har X5 Music även gjort musiken tillgänglig för lyssning direkt på STIM/Svensk Musiks hemsida.

– Mycket av materialet har funnits arkiverat på gamla analoga ljudband. Med de digitala distributionsmöjligheter som nu finns kan vi tillgängliggöra detta över hela världen genom samarbetet med X5 Music, förklarar Roland Sandberg, chef för STIM/Svensk Musik.

– Huvuddelen av vår försäljning sker idag i utlandet och vi har märkt att det finns ett intresse för dessa unika inspelningar hos våra kunder. De har tidigare inte funnits eller varit mycket svåra att få tag på i utlandet via de traditionella skivbutikerna. Svensk musik har ett mycket gott anseende utomlands, säger Johan Lagerlöf, VD på X5 Music.

STIM/Svensk Musik har spelat in många av Sveriges främsta kompositörer och instrumentalister. Totalt är det ca 260 album och 2 450 inspelningar som nu kommer att lanseras i digitala utgåvor, till största del orkesterverk, kör- och kammarmusik, elektroakustisk musik och jazz. Verken är framförda av några av Sveriges främsta musiker, bland annat Eric Ericson och hans kammarkör, Sveriges Radios Symfoniorkester, Håkan Hardenberger, Kroumata, Jan Johansson, Georg Riedel, Robyn och en lång rad kompositörer.
X5 Music Group är ett internationellt musikbolag, startat i Sverige, som idag är ledande i Europa inom digitala musikprodukter. X5 gör musikprodukter speciellt anpassade för försäljning över internet. Idag har X5 Music Group 80 000 titlar till försäljning via digitala musikbutiker. X5 samarbetar med bland andra iTunes, Real Networks, Nokia, Sony Ericsson och Amazon.

För mer information kontakta:
Presskontakt: Maria Linn Ekenberger, press@x5music.com 0704 153 330 eller
VD Johan Lagerlöf johan@x5music.com 0732 062 062