Förändring av antalet aktier och röster i XANO Industri AB (publ)

XANOs årsstämma beslutade den 12 maj 2022 om en ökning av antalet aktier genom aktieuppdelning (split 2:1), innebärande att varje befintlig aktie delas upp i två aktier. Avstämningsdagen fastställdes till den 15 juni 2022. Uppdelning och registrering har verkställts i juni 2022.

Efter uppdelningen uppgår totalt antal registrerade aktier i bolaget till 58 494 214, varav 14 577 600 av aktieslag A (onoterade) och 43 916 614 av aktieslag B, med kvotvärde 0:625 SEK. A-aktie medför tio röster och B-aktie en röst. Totalt antal röster uppgår till 189 692 614. Bolaget innehar 509 132 egna B-aktier. Aktiekapitalet uppgår oförändrat till 36 558 884 SEK.

»   Lennart Persson, VD och koncernchef, tel. 036 31 22 33

Denna information är sådan information som XANO Industri AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lag (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 juni 2022 kl. 16:15 CEST.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina och USA. Koncernens nettoomsättning uppgår till ca 3,4 miljarder SEK och antalet anställda är ca 1 400. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Stockholmsbörsen.