Kommuniké från årsstämma i XANO Industri AB (publ)

Årsstämma har avhållits med aktieägarna i XANO Industri AB (publ) den 6 maj 2011.

UTDELNING
Årsstämman beslutade att till aktieägarna utdela 3,50 SEK per aktie, totalt 23 761 409 SEK. Avstämningsdagen fastställdes till den 11 maj 2011. Utdelningen beräknas komma att utsändas genom Euroclear den 16 maj 2011.

STYRELSE
Till styrelseledamöter omvaldes Thord Johansson, Johan Rapp, Stig-Olof Simonsson, Fredrik Rapp, Eva Nilsson och Christer Dahlström. Till styrelsesuppleant nyvaldes Petter Fägersten. Till styrelseordförande omvaldes Thord Johansson.

VALBEREDNING
Stämman beslutade att till valberedning utse Ulf Hedlundh som ordförande, Johan Rapp och Anders Rudgård.

FÖRVÄRV OCH ÖVERLÅTELSE AV EGNA AKTIER
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv av upp till tio procent av antalet utestående aktier och överlåtelse av egna aktier. Bemyndigandet syftar till att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i sitt arbete med bolagets kapitalstruktur och, om så skulle bedömas lämpligt, möjliggöra eventuella förvärv av verksamheter genom betalning med bolagets aktier. Styrelsen skall vid ett eller flera tillfällen kunna fatta sådana beslut att verkställas före årsstämman 2012.

RIKTLINJER FÖR ERSÄTTNING TILL LEDANDE BEFATTNINGSHAVARE
Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för ersättnings- och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare. Styrelsens förslag innebär att ersättnings- och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare skall vara marknadsmässiga.

RAPPORTERINGSTILLFÄLLEN
XANO Industri AB (publ) avser att lämna följande information för verksamhetsåret 2011.
» Delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni avlämnas den 12 juli 2011
» Delårsrapport för perioden 1 januari – 30 september avlämnas den 8 november 2011
» Bokslutskommuniké avlämnas i februari 2012
» Årsredovisning publiceras i mars/april 2012
» Årsstämma äger rum i april/maj 2012

Denna information lämnades för offentliggörande den 6 maj 2011 kl. 17:30.

För ytterligare information kontakta:
» Sune Lantz, VD, tel 070 676 47 00

XANO utvecklar, förvärvar och driver entreprenörsföretag baserade i Norden och Baltikum. Företagen levererar tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning.