Teckning genomförd av XANO Industri AB konvertibler 2024/2027

Årsstämman i XANO Industri AB beslutade den 16 maj 2024 att godkänna styrelsens förslag om emission av högst 400 000 konvertibler om sammantaget nominellt högst 35 MSEK, med löptid från den 1 oktober 2024 till den 30 september 2027.

Rätt att teckna konvertiblerna tillkom, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, endast personer som är tillsvidareanställda och andra uppdragstagare i XANO Industri AB (publ) och dess dotterbolag. Som tillsvidareanställda räknas även personer som senast vid teckningstidens utgång träffat avtal om kommande tillsvidareanställning. Som andra uppdragstagare avses uppdragstagare med långvarigt uppdrag inom koncernen.

Anmälan om teckning har gjorts under perioden 22–30 augusti 2024. Intresset för konvertibelprogrammet var stort och emissionen övertecknades med ca 25 procent. Anställda inom XANO-koncernen har tilldelats 330 180 konvertibler till kurs 106 SEK, motsvarande nominellt 34 999 080 SEK. Konvertibelräntan uppgår till STIBOR 3M med tillägg av 2,00 procentenheter och erläggs årsvis i efterskott.

Varje konvertibel kan under perioden 1–12 september 2027 konverteras till en aktie av aktieslag B i XANO Industri AB. Om samtliga konvertibler konverteras till aktier, blir utspädningen cirka 0,6 procent av aktiekapitalet och cirka 0,2 procent av röstetalet baserat på dagens totala antal aktier.

»   Lennart Persson, VD och koncernchef, tel. 036 31 22 33

Informationen lämnades för offentliggörande den 5 september 2024 kl. 08:30 CEST.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina, USA och Australien. Koncernens nettoomsättning uppgår till 3,5 miljarder SEK och antalet anställda är ca 1 400. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Stockholmsbörsen.