• XANO/

Valberedningens reviderade förslag inför årsstämman i XANO Industri AB (publ)

Valberedningen i XANO Industri AB (publ) (”XANO”) har beslutat att föreslå årsstämman 2024 följande reviderade förslag avseende antal styrelseledamöter och val av styrelse.

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av sju stämmovalda styrelseledamöter, utan suppleanter, för tiden fram till nästa årsstämma.

Valberedningen föreslår omval av Anna Benjamin, Pontus Cornelius, Petter Fägersten, Jennie Hammer Viskari, Fredrik Rapp och Per Rodert samt nyval av Vibeke Gyllenram.

Vibeke Gyllenram, född 1977, är affärsområdeschef för ABB Process Automation samt divisionschef för ABB Energy Industries i Sverige, tillika styrelsesuppleant i ABB AB. Hon har en magisterexamen i ekonomi från handelshögskolan i Jönköping. Med en imponerande bakgrund inom utveckling av produkt- och systemlösningar för nya marknadssegment och uppbyggnad av vassa team, har Vibeke Gyllenram visat prov på starkt ledarskap internationellt, bland annat i Sverige, Kina och Storbritannien, med erfarenhet från såväl diskret tillverkning som processindustri.

Vibeke Gyllenram har framgångsrikt hanterat olika chefsroller inom försäljning, supply chain, logistik och produktion och är väl bekant med anpassningar av team som svar på organisatoriska förändringar och växlande marknadsförutsättningar.

Vibeke Gyllenram är oberoende i förhållande till såväl bolaget och bolagsledningen som bolagets större aktieägare. Vibeke Gyllenram äger inga aktier i XANO.

Valberedningen har haft Vibeke Gyllenram på sin radar en tid och hon blev nyligen tillgänglig för styrelseuppdrag. Därför önskar valberedningen, trots det korta datumet, föreslå Vibeke Gyllenram som ny styrelseledamot vid stämman.

Eftersom valberedningens reviderade förslag nu inkluderar sju i stället för tidigare sex styrelseledamöter, uppgår det totala styrelsearvodet enligt valberedningens förslag till 1 925 000 kronor.

Information om föreslagna styrelseledamöter återfinns på bolagets hemsida, www.xano.se.

Årsstämman äger rum torsdagen den 16 maj 2024 kl. 16:00 i Elmia Kongress & Konserthus på Elmiavägen 15 i Jönköping.

»   Lennart Persson, VD och koncernchef, tel. 036 31 22 33

Informationen lämnades för offentliggörande den 13 maj 2024 kl. 10:00 CEST.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina, USA och Australien. Koncernens nettoomsättning uppgår till 3,5 miljarder SEK och antalet anställda är ca 1 400. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Stockholmsbörsen.