XANO│Bokslutskommuniké 2022

HELÅRET
»    Nettoomsättningen var 3 509 MSEK (3 151)
»    Rörelseresultatet uppgick till 341 MSEK (453)
»    Resultat före skatt uppgick till 309 MSEK (433)
»    Resultat efter skatt uppgick till 249 MSEK (342)
»    Resultat per aktie var 4:30 SEK (5:90)
»    Föreslagen utdelning per aktie 1:75 SEK (1:75)

FJÄRDE KVARTALET
»    Nettoomsättningen var 806 MSEK (883)
»    Rörelseresultatet uppgick till 34 MSEK (114)
»    Resultat före skatt uppgick till 19 MSEK (107)
»    Resultat efter skatt uppgick till 23 MSEK (88)
»    Resultat per aktie var 0:40 SEK (1:51)

Viktiga händelser under året
»    Utökade kreditfaciliteter
»    Aktieuppdelning (split 2:1) genomförd

VD:S KOMMENTARER TILL KONCERNENS UTVECKLING UNDER PERIODEN
Koncernen
Efter en sammantaget stark inledning hämmades de flesta av våra verksamheter av besvärande omvärldsfaktorer i en successivt ökande omfattning under det gångna året. För helåret överträffade vi fortsatt våra långsiktiga finansiella mål men i förhållande till föregående år redovisade koncernen en rörelse­resultatförsämring om cirka 25 procent. Rörelsemarginalen skrevs till 9,7 procent (14,4) och vinstmarginalen uppgick till 8,8 procent (13,8). Omsättningen ökade med 11 procent, varav 2 procent var organisk tillväxt.
    Avslutningen på året följde trenden från föregående period och det konsoliderade utfallet under det fjärde kvartalet var svagt. I relation till jämförelseperioden minskade omsättningen med knappt 9 procent medan rörelsemarginalen sjönk från 12,9 till 4,2 procent. Störst påverkan hade den negativa utvecklingen för merparten av verksamheterna inom affärsenheten Industrial Solutions. Här fick andra halvårets förhållandevis svaga orderingång och effekter av framflyttade projektleveranser ett omfattande genomslag under perioden. Fortsatta störningar i såväl våra kunders som våra egna försörjningsled innebar att många pågående automationsprojekt sattes på paus och uppstart av nya sköts på framtiden. Inom samtliga affärsenheter finns dock verksamhetsområden som inte berörts av yttre påverkan i någon större omfattning och därför haft en mer gynnsam utveckling.
    Om vi ser till koncernen i stort är det framför allt två faktorer som har påverkat lönsamheten. Den ena är produktivitetsförsämringar till följd av ständiga anpassningar av produktionen efter nya förutsättningar i kombination med periodvis hög sjukfrånvaro. Den andra är att vi inte har lyckats kompensera oss i tillräcklig omfattning för de kostnadsökningar vi drabbats av. Kraftfulla åtgärder i form av kostnadsbesparingar och prishöjningar samt för säkerställande av kritiska processer i försörjningskedjan genomförs. Dessa kombineras med offensiva satsningar på marknadsaktiviteter för vilka resurser löpande tillförs.

Affärsenheten Industrial Products
Jämfört med föregående år steg omsättningen med 29 procent, varav 17 procent tillkom via förvärv. Rörelseresultatet minskade med 10 procent.
    Inom affärsenheten förekom stora skillnader i utfall mellan företagen, varav flera visar stabila resultat. En bidragande faktor är den positiva utvecklingen för de egna produktsortimenten inom infrastruktur och industri. Störst negativ påverkan relaterade till våra verksamheter med hög andel produktion kopplad till fordon. Här innebar bristen på insatsvaror hos våra kunder både minskade avropsvolymer och framflyttad orderläggning. Inom fordonssegmentet har det dessutom varit svårt att få igenom prisjusteringar och det finns också en stor eftersläpning i utlovad kompensation. Utanför fordonssegmentet är marknadsläget överlag gott och mer resurser har tillsatts för marknadsaktiviteter som bland annat inkluderar introduktion av våra egna produkter på nya marknader.

Affärsenheten Industrial Solutions
I förhållande till föregående år steg omsättningen med 12 procent, varav 8 procent tillkom via förvärv. Rörelseresultatet minskade med 17 procent.
    God införsäljning av projekt under föregående år gav förhållandevis stabila marginaler under årets första nio månader. Det avslutande kvartalet präglades dock i hög grad av effekterna av andra halvårets lägre orderingång och störningar i försörjningskedjan. I praktiken har det inneburit att såväl pågående automationsprojekt som större affärer i uppstartsfas har skjutits på framtiden. Order har inte heller realiserats i förväntad omfattning och våra organisationer som rustat för tillväxt har fått ställa om och växla ned. Vi har dock sett positiva resultat av våra satsningar inom nya verksamhetsområden och på nya geografiska marknader. Fördjupat samarbete med våra kunder genom utökade eftermarknadstjänster har också öppnat upp nya möjligheter.

Affärsenheten Precision Technology
Omsättningen sjönk med 12 procent och rörelseresultatet minskade med 51 procent jämfört med föregående år.
   Med hänsyn till det rådande omvärldsläget syntes föregående års starka utfall redan på förhand svårt att nå men affärsenhetens sammanlagda prestation det gångna året låg ändå under våra egna förväntningar. Utvecklingen under det avslutande kvartalet följde trenden från tidigare perioder med en generellt mer avvaktande marknad. Inom den för affärsenheten dominerande medicintekniksektorn reviderade kunder löpande ned sina inköpsvolymer. Med en hög grad av oförutsägbarhet har resurserna inte kunnat nyttjas på ett tillfredsställande sätt och den lägre produktiviteten har slagit hårt mot lönsamheten. Härtill har våra företag inte kunnat kompensera ökade kostnader med motsvarande prishöjningar. Anpassning av organisationerna efter de lägre volymerna har fortsatt. Samtidigt sker offensiva satsningar på marknadssidan för att söka upp nya nischer och kundsegment.

Framtida utveckling
I närtid bedöms marknadsläget vara fortsatt avvaktande även om vi ser en viss utplaning av den nedåtgående kurvan och en ökad balans i inflödet av order. Råmaterialpriserna har stabiliserats men allmänna kostnadsökningar inverkar fortsatt dämpande på våra affärer. Effekter av genomförda prisjusteringar och en successiv anpassning av personalstyrkan till den lägre orderingången kommer vi att se under innevarande kvartal. Kassaflöde och marginaler är i fokus på vår agenda. Vi har ett bra orderläge men bristen på kritiska komponenter är en orosfaktor, speciellt avseende vår projektrelaterade verksamhet. Här prioriteras därför arbetet med att hitta alternativa försörjningsvägar tillsammans med satsningar på eftermarknadstjänster. Genom ett av våra senaste förvärv har vi också utökat vårt erbjudande med mjuk­varulösningar, ett område där vi ser hög tillväxtpotential. Vi är således fortsatt offensiva och hyser en stor framtidstro.
    När det gäller förvärv har vi under en period medvetet intagit en mer avvaktande hållning men med våra utökade kreditfaciliteter i ryggen har vi goda möjligheter att komplettera vår verksamhet framöver.

»   Lennart Persson, VD och koncernchef, telefon 036 31 22 33

Informationen är sådan som XANO Industri AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 februari 2023 kl. 13:00 CET.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina och USA. Koncernens nettoomsättning uppgår till 3,5 miljarder SEK och antalet anställda är ca 1 400. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Stockholmsbörsen.