XANO│Delårsrapport 1 januari – 30 september 2023

DELÅRSPERIODEN
»    Nettoomsättningen var 2 595 MSEK (2 703)
»    Rörelseresultatet uppgick till 247 MSEK (307)
»    Resultat före skatt uppgick till 203 MSEK (290)
»    Resultat efter skatt uppgick till 157 MSEK (226)
»    Resultat per aktie var 2:71 SEK (3:90)
»    Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 193 MSEK (33)

TREDJE KVARTALET
»    Nettoomsättningen var 757 MSEK (776)
»    Rörelseresultatet uppgick till 58 MSEK (63)
»    Resultat före skatt uppgick till 44 MSEK (57)
»    Resultat efter skatt uppgick till 33 MSEK (44)
»    Resultat per aktie var 0:57 SEK (0:76)
»    Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 141 MSEK (-20)

Viktiga händelser under perioden
»    Förvärv av Lundgren Machinery
»    Förvärv av Integrated Packaging Solutions

VD:S KOMMENTARER TILL KONCERNENS UTVECKLING UNDER PERIODEN
Koncernen
Vi upplever ett fortsatt generellt avvaktande marknadsklimat men med påtagliga skillnader mellan koncernens olika verksamhetsområden. I förhållande till föregående år sjunker omsättningen inom medicinteknik- respektive förpackningsindustrin, som traditionellt är starka branscher för koncernen. Inom sektorerna livsmedel och infrastruktur/miljö är förhållandena mer stabila. Starkast tillväxt sker via nya affärer kopplade till försvarsmateriel och fordonsbatterier. Det här är ett resultat av den skiftning som skett från att vi tidigare i hög utsträckning har vuxit med befintliga kunder till att vi utvecklar samarbeten med aktörer inom nya tillväxtsektorer. Omställningen har initialt en negativ påverkan på våra marginaler men är en långsiktig investering. Detsamma gäller satsningarna på nya marknader. Genom vårt senaste förvärv, amerikanska Integrated Packaging Solutions (IPS), intensifieras vår pågående etablering i USA. IPS kompletterar i första hand NPB och Canline inom affärsenheten Industrial Solutions och tillför tydliga tillväxtmöjligheter inom framför allt service och eftermarknad.
    Tredje kvartalets omsättning och resultat utföll sämre än under motsvarande period föregående år. Rörelsemarginalen försvagades något och uppgick i kvartalet till 7,7 procent (8,1). Samtidigt stärktes kassaflödet från den löpande verksamheten och summerades till 141 MSEK (-20).
    I relation till föregående år sjönk koncernens omsättning under perioden januari-september med 4 procent. Rörelseresultatet minskade med närmare 20 procent och rörelsemarginalen redovisades till 9,5 procent (11,4). Vinstmarginalen uppgick till 7,8 procent (10,7) och ligger fortsatt i linje med vårt långsiktiga mål.

Affärsenheten Industrial Products
I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 7 procent. Rörelseresultatet minskade med 15 procent.
    Den sämre lönsamheten i relation till föregående år är huvudsakligen kopplad till fordonssektorn där kostnadsökningarna inte kunnat kompenseras av motsvarande prishöjningar. Lägre omsättning avseende båtar påverkar också. Övriga delar av affärsenhetens verksamhet har en stabil utveckling och försäljningen inom framför allt infrastruktur och miljö genererar goda bidrag. Företagen ser utvecklingsmöjligheter via det allt större intresset för hållbar produktion som visas från kunder. Investeringar sker i processer för materialåtervinning och cirkulära flöden samt bearbetning av nya geografiska marknader.

Affärsenheten Industrial Solutions
I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med knappt 2 procent. Rörelseresultatet minskade med 11 procent.
    Affärsenhetens projektrelaterade verksamheter påverkas av en låg aktivitetsnivå hos kunder inom framför allt burkindustrin. Däremot ser vi en ökad investeringsvilja inom livsmedelssektorn samtidigt som ytterligare automations-projekt kopplade till tillverkning av fordonsbatterier har erhållits. För kontraktsuppdrag inom medicinteknik och förpackning är trenden vikande i jämförelse med föregående år. Investeringarna avseende nya marknader och verksamhetsområden fortsätter. Förvärvet av Integrated Packaging Solutions (IPS) innebär att etableringen i USA påskyndas samtidigt som satsningen på eftermarknadstjänster intensifieras.

Affärsenheten Precision Technology
I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 9 procent. Rörelseresultatet minskade med 39 procent.
    Årets lägre volymer inom medicintekniksektorn har försämrat resursutnyttjandet med svagare lönsamhet som följd. Många nya affärer med hög potential har tagits, framför allt kopplade till försvarsindustrin. Inkörning av nya produkter är dock resurskrävande och ger inledningsvis ett begränsat bidrag. Orderingång och prognoser från kunder varierar men präglas sammantaget av det rådande tuffa marknadsklimatet. Företagen driver ett aktivt säljarbete där affärsenhetens samlade resurser erbjuds. Antalet förfrågningar och indikationer om kommande projekt pekar mot en ökad stabilitet framöver.

Framtida utveckling
Med nuvarande omvärldsläge är utmaningarna många men vi fortsätter våra offensiva satsningar med ett långsiktigt perspektiv i linje med vår affärsmodell. De investeringar vi gör, dels i våra organisationer, dels avseende nya verksamhetsområden och marknader, påverkar lönsamheten. Vi ser dock goda resultat av de aktiviteter vi genomför och förväntar en successivt högre utväxling framöver.
    Hållbarhetsperspektivet blir allt viktigare i varje affär. I och med rekryteringen av en hållbarhetschef har vi tagit ytterligare ett steg i vår ambition att bli en ledande aktör i omställningen till ett mer hållbart samhälle och företagande.
    Förvärv är en vital del av vår affärsmodell. Via vårt senaste tillskott, Integrated Packaging Solutions (IPS), tillförs koncernen ytterligare tillväxtmöjligheter inom framför allt service och eftermarknad. Tillgången till IPS kunnande och nätverk underlättar också den pågående processen med att presentera och tillgängliggöra koncernens erbjudande på den nordamerikanska marknaden. Vi fortsätter att löpande utvärdera potentiella förvärvsobjekt som kan komplettera våra befintliga verksamheter.

»   Lennart Persson, VD och koncernchef, telefon 036 31 22 33

Informationen är sådan som XANO Industri AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 oktober 2023 kl. 13:00 CEST.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina, USA och Australien. Koncernens nettoomsättning uppgår till 3,5 miljarder SEK och antalet anställda är ca 1 400. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Stockholmsbörsen.