XANO│Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2013

»  Nettoomsättningen var 388 MSEK (309)
»  Resultat efter skatt uppgick till 38 MSEK (21)
»  Resultat per aktie var 5,65 SEK (3,10)
»  Räntebärande skulder minskade med 162 MSEK under delårsperioden
»  Försäljning av industrifastighet i Tallinn
»  Investeringar i ÅGES och ITB Teknik i Unnaryd

VDs kommentar
Resultatet av den löpande verksamheten i jämförbara enheter var under det första kvartalet lägre än under motsvarande period föregående år och i nivå med Q4 2012. Utfallen varierade dock mellan koncernens fyra affärsenheter. Industrial Solutions överträffade föregående år avseende såväl omsättning som resultat medan övriga affärsenheter, i synnerhet Rotational Moulding, redovisade betydligt sämre siffror i jämförbara enheter. Realisationsvinster och nyförvärvade enheter bidrog under perioden med vardera ca15MSEK i resultat före skatt.
     Som väntat påverkades inledningen av året av den fortsatt svaga konjunkturen. Under mars månad steg dock aktivitetsnivån inom de flesta av koncernens verksamhetsområden och den positiva utvecklingen bedöms fortsätta under det andra kvartalet.

Denna information lämnades för offentliggörande den 6 maj 2013 kl. 13:00.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag baserade i Norden och Baltikum. Företagen tillhandahåller tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning.