XANO│Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2023

FÖRSTA KVARTALET
»  Nettoomsättningen var 896 MSEK (985)
»  Rörelseresultatet uppgick till 87 MSEK (146)
»  Resultat före skatt uppgick till 73 MSEK (138)
»  Resultat efter skatt uppgick till 57 MSEK (108)
»  Resultat per aktie var 0:99 SEK (1:86)
»  Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 39 MSEK (-3)

VD:S KOMMENTARER TILL KONCERNENS UTVECKLING UNDER PERIODEN
Koncernen
Koncernens utfall för årets första kvartal innebar att den negativa resultatutvecklingen från närmast föregående perioder bröts. Vi når inte jämförelseperiodens marginalnivåer men stärker vår lönsamhet relativt avslutningen av 2022. Till följd av den sammantaget svaga orderingången under hösten sjönk koncernens omsättning med 9 procent i förhållande till jämförelseperioden. Rörelseresultatet minskade med knappt 40 procent och rörelsemarginalen skrevs till 9,8 procent (14,8). Vinstmarginalen uppgick till 8,2 procent (14,0).
    Efter en längre period med kostnadsökningar som vi har haft svårt att kompensera oss för i tillräcklig omfattning, har vi under perioden löpande sett effekter av tidigare prishöjningar. Det finns fortsatt en eftersläpning i första hand kopplat till projekt och till våra företag med hög andel produktion mot fordonssektorn. Kostnadsanpassningar har genomförts och pågår i varierande omfattning i våra verksamheter och även de får nu successivt genomslag. Vi följer marknadsutvecklingen noggrant för att vid behov sätta in ytterligare åtgärder. Att stärka kassaflödet har varit i fokus och här har våra olika aktiviteter börjat ge resultat men arbetet fortsätter.
    Omvärldsfaktorernas negativa inverkan på koncernens verksamhet har dämpats i viss mån. Bland annat har material- och energipriserna varit mer stabila, om än på en hög nivå. Däremot har vi alltjämt problem med försörjning av komponenter, i första hand halvledare till automationsutrustning. Den globala finansiella oron har fortsatt hämmat den generella investeringsviljan och utvecklingstakten inom berörda sektorer, speciellt tydligt avseende livsmedelsbranschen. Medicinteknikindustrin har återgått till volymer i omfattning som före pandemin. Efterfrågan på automationslösningar för hantering av batterier till elektriska fordon ökar dock stadigt och vi har under kvartalet fått flera nya uppdrag från stora aktörer.

Affärsenheten Industrial Products
I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 7 procent. Rörelseresultatet minskade med 39 procent.
    Marknadsläget var förhållandevis stabilt och genererade en orderingång i nivå med jämförelseperioden. Utmaningarna relaterade till produktion och leveranser till kunder inom fordonsindustrin har dock kvarstått till följd av fortsatta störningar i försörjningsleden, vilket påverkat lönsamheten i våra berörda företag. För affärsenheten som helhet har genomförda anpassningar och prishöjningar inte heller fått resultatmässigt genomslag ännu. Effekter ser vi successivt under kommande kvartal, då ytterligare kompensation från fordonskunderna för ökade kostnader också väntas. Pågående aktiviteter inkluderar fortsatt kostnadsöversyn kombinerat med offensiva marknadssatsningar och vidareutveckling av de egna produktsortimenten.

Affärsenheten Industrial Solutions
I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 8 procent. Rörelseresultatet minskade med 28 procent.
    Svag försäljning under hösten och en fortsatt avvaktande hållning från kunder inom i första hand förpacknings- och livsmedelsindustrin gav totalt lägre projektvolymer. Affärsenheten genomförde också färre leveranser kopplade till kontraktsuppdrag till följd av att kunderna själva har en svag utveckling eller produkter fasas ut och nya investeringar dröjer. Fortsatta störningar i försörjningskedjan och förskjutningar i lagda order påverkade dessutom marginalerna i hög grad. Goda relationer med stora aktörer har dock genererat nya affärer inom batteritillverkningen. Vidare har etableringen i USA resulterat i reella order och skapat förutsättningar för ytterligare tillväxt.

Affärsenheten Precision Technology
I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 19 procent. Rörelseresultatet minskade med 60 procent.
    Marknadsutvecklingen inom affärsenhetens verksamhetsområden var genomgående alltjämt avvaktande men med en viss ljusning mot slutet av perioden. Inom den viktiga medicinteknikindustrin, där tillväxten under pandemiåren var extrem, har volymerna sjunkit till mer normala nivåer. Många större kunder inom sektorn har dessutom byggt lager, vilket dämpar efterfrågan ytterligare. Fortsatta brister i vissa leveranskedjor innebär förskjutningar och kortsiktiga horisonter avseende orderläggning och avrop. Sämre resursutnyttjande och en lägre produktivitetsnivå har försvagat lönsamheten. För att vända trenden har företagen fortsatt fokus på att optimera sina verksamheter och samtidigt intensifiera marknadsaktiviteterna.

Framtida utveckling
Överlag upplever vi ett stabiliserat marknadsläge och ett i många fall mer balanserat inflöde av order. På kort sikt ser vi därför goda möjligheter att växa och stärka lönsamheten. Förbehåll finns dock kopplat till den projektrelaterade verksamheten, där framtidsutsikterna är förknippade med några orosfaktorer. Här ser vi fortsatt stor påverkan av störningarna i leveranskedjan och den globala finansiella osäkerheten. Samtidigt finns det en hög utvecklingspotential genom våra investeringar inom nya verksamhetsområden och på nya marknader. Betydande satsningar har bland annat gjorts i USA, där flera bolag inom affärsenheten Industrial Solutions har etablerats. Vi förstärker våra resurser för marknad och försäljning ytterligare och driver koncerngemensamma aktiviteter med fokus på att öka våra marknadsandelar.
   Efter en medvetet återhållsam period avseende förvärv kommer vi framöver att återgå till en högre aktivitetsnivå när det gäller att utvärdera potentiella objekt att komplettera vår verksamhet med.

»   Lennart Persson, VD och koncernchef, telefon 036 31 22 33

Informationen är sådan som XANO Industri AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 maj 2023 kl. 14:00 CEST.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina och USA. Koncernens nettoomsättning uppgår till 3,5 miljarder SEK och antalet anställda är ca 1 400. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Stockholmsbörsen.