XANO förvärvar företag inom skärande bearbetning

XANO har idag, via dotterbolag, tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Modellteknik i Eskilstuna AB.

Modellteknik är ett verkstadsföretag med spetskompetens inom avancerad skärande bearbetning och formtillverkning. Verksamheten förfogar över resurser för såväl prototyptillverkning, 3D-konstruktion, kontrollmätning och produktutveckling som skärande bearbetning i korta och medellånga serier. Kunderna finns främst inom segmenten fordon och försvar. Företaget har 22 anställda och omsätter 35 MSEK.

Modellteknik kommer att ingå i XANOs affärsenhet Precision Technology. Genom förvärvet tillförs ytterligare teknikkompetens och kapacitet som ger affärsenheten möjlighet att möta kunders önskemål om att ta ansvar för hela värdekedjan, från prototyp till serieproduktion, vilket stärker det gemensamma erbjudandet. Modellteknik samarbetar idag med ett antal kunder som redan är etablerade inom affärsenheten men förvärvet ger också tillgång till nya marknadssegment.

Konsolidering sker från och med den 2 november 2020. Förvärvet bedöms ha en marginell påverkan på XANOs resultat per aktie.

»   Lennart Persson, VD och koncernchef, tel. 036 31 22 33

Denna information lämnades för offentliggörande den 2 november 2020 kl. 13:30 CET.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina och USA. Koncernens nettoomsättning uppgår till ca 2 miljarder SEK och antalet anställda är ca 1 000. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Stockholmsbörsen.