XANO tecknar avtal om förvärv av Jorgensen Engineering A/S

XANO har via dotterbolag tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i det danska företaget Jorgensen Engineering A/S.

Jorgensen är ett ledande internationellt automationsföretag som levererar och integrerar utrustning och kompletta förpackningshanteringssystem. Jorgensen erbjuder ett brett sortiment av teknikledande förpackningsmaskiner och lösningar till kunder inom segmenten mjölkpulver, livsmedel, läkemedel och djurfoder. Företaget är beläget i Odense, Danmark, och har ca 110 anställda. Under räkenskapsåret 2015/2016 uppgick omsättningen till 275 MDKK med en rörelsemarginal om ca 13 procent.

Köpeskillingen, som betalas kontant, uppgår till 245 MDKK på skuldfri basis. Förvärvet förväntas bidra med 3:50 SEK i resultat per aktie på årsbasis. Affären är villkorad av en bekräftande due diligens och beräknas kunna slutföras under november månad.

Jorgensen kommer att ingå i XANOs affärsenhet Industrial Solutions. Företagets sortiment angränsar till och kompletterar såväl Fredriksons och Canlines transportörlösningar till förpackningsindustrin som NPBs automationsutrustning för lockhantering. Genom förvärvet tillförs befintliga verksamheter inom affärsenheten ytterligare kompetens och tillgång till nya marknadssegment. Ett nära samarbete mellan företagen stärker de enskilda enheterna och innebär också att de med gemensamma resurser kan erbjuda marknaden kompletta lösningar och kapacitet att genomföra omfattande automations­uppdrag.

»   Lennart Persson, VD, tel 036 31 22 33

Denna information är sådan information som XANO Industri AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2016 kl 08:00 CET.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina och USA. Under 2015 uppgick koncernens omsättning till drygt 1 miljard SEK och medelantalet anställda till 660 personer. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Nasdaq Stockholm.