• XANO/

XANO tecknar avtal om förvärv av USA-baserat företag inom förpackningsindustrin

XANO har via dotterbolag tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Integrated Packaging Solutions (IPS) med dotterbolag, beläget i Denver, Colorado.

IPS är ett internationellt företag med verksamhet inom förpackningssektorn, huvudsakligen kopplad till burkindustrin. IPS förser tillverkare av metallförpackningar med maskinutrustning och integrationsteknik samt tillhandahåller produktionsoptimerande tjänster. Företaget har 40 anställda och därutöver tillgång till ett brett nätverk av branschexperter. Omsättningen uppgick under 2022 till 16 MUSD. IPS är i en expansiv fas och förväntar en god tillväxt kommande år relaterad till såväl befintliga som nya marknader.

IPS kompletterar i första hand NPB och Canline inom XANOs affärsenhet Industrial Solutions, med vilkas verksamhet det finns tydliga synergier. IPS tillför tillväxtmöjligheter inom framför allt service och eftermarknad. Via företagets nyutvecklade koncept CanSCHOOL finns förutsättningar att ytterligare fördjupa samverkan med kunder inom burkindustrin. Konceptet är applicerbart även på övriga verksamhetsområden där företagen inom affärsenheten är aktiva.

Tillskottet av IPS stödjer XANOs ambitioner att utöka marknadsandelarna i USA och bli ett naturligt val av partner för beslutsfattare i investeringsprojekt över hela världen. Förvärvet innebär en intensifiering av koncernens pågående etablering i USA. Tillgången till IPS expertis och nätverk gynnar och snabbar upp processen med att synliggöra koncernens erbjudande på den nordamerikanska marknaden.

Köpeskillingen, som betalas kontant, utgör 21 MUSD. Balansomslutningen uppgår till ca 10 MUSD. Nettoomsättningen uppgår till 16 MUSD med en EBIT-marginal om drygt 20 procent. De förvärvade enheterna väntas inledningsvis bidra med 0:30 SEK i resultat per aktie på årsbasis.

Transaktionen, som är villkorad av en bekräftande due diligence av XANO och att sedvanliga tillträdesvillkor uppfylls, förväntas slutföras under september 2023.

»   Lennart Persson, VD och koncernchef, tel. 036 31 22 33

Informationen är sådan som XANO Industri AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 augusti 2023 kl. 23:10 CEST.

XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är uppdelad i tre affärsenheter och koncernen finns representerad i Norden, Estland, Nederländerna, Polen, Kina och USA. Koncernens nettoomsättning uppgår till 3,5 miljarder SEK och antalet anställda är ca 1 400. XANOs B-aktie är sedan 1988 noterad på Stockholmsbörsen.