Analysguiden: Första leverans till Iran i mars

Report this content

Med ett GMP-godkännande står Xbrane redo att leverera Spherotide. Potentiella intäkter från försäljning och avtal kan stödja fortsatt utveckling. 2017 blir ett intressant år med flera avgörande milstolpar som måste uppnås.

Xbrane utvecklar och tillverkar biosimilarer samt generika på långtidsverkande injicerbara läkemedel, nischer med få konkurrenter. Bolagets portfölj innehåller bland annat Spherotide som är världens första generika på original-läkemedlet Decapeptyl för behandling av prostatacancer och endometrios samt Xlucane, en biosimilar på Lucentis för behandling av främst åldersrelaterad makuladegeneration. De två originalläkemedlen sålde 2015 för cirka 3,8 respektive 30 miljarder kronor.

I februari erhölls GMP-godkännande för produktion av Spherotide. Det innebär bland annat att bolaget nu via partnern Pooyesh Darou kan börja sälja på den iranska marknaden och en första leverans till ett värde om 7 miljoner kronor är planerad under mars. Ytterligare försäljning förväntas under året. GMP-godkännandet innebär även att produktion för kliniska studier som krävs för lansering i Europa och USA är säkrad.

Arbetet med Xlucane fortlöper och i slutet på februari kunde positiva biosimilaritetsdata från provrörsstudier presenteras som visar att Xlucane beter sig likt originalläkemedlet. Studiedata uppfyller alla regulatoriska krav och bygger på resultat från flera olika analysmodeller. Denna data underlättar arbetet med att knyta till sig en lämplig samarbetspartner för kom-mande studier i människa och eventuell försäljning. 2013 utlicens-ierades globala rättigheter för Formycons konkurrerande bio-similar på Lucentis till Santo. Enligt pressmeddelandet uppgår avtalets värde till ”tresiffrigt antal miljoner euro”. Det ger en indikation på avtalsvärdet som Xbrane siktar på.

Hittills har Xbrane levererat och vi ser goda möjligheter för bolaget att lyckas knyta avtal även för de större marknaderna. Dock är kommande kliniska studier inte riskfria och patientrekrytering för studier med biosimilarer och generika kan vara svårt. Vi behåller rekommendationen Köp.

Läs hela analysen här:

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.