Analysguiden: Leverans och framsteg i labb

Report this content

Xbrane skeppar ytterligare en leverans Spherotide till Iran där substansen nu är godkänd för försäljning. Samtidigt visar studier i labbet goda resultat vilket reducerar risken. Vi justerar upp riktkursen till 89,7 kronor per aktie.

Xbrane utvecklar och tillverkar biosimilarer samt generika på långtidsverkande injicerbara läkemedel, nischer med få konkurrenter. Bolagets portfölj innehåller bland annat Spherotide som är världens första generika på originalläkemedlet Decapeptyl för behandling av prostatacancer och endometrios samt Xlucane, en biosimilar på Lucentis för behandling av främst åldersrelaterad makuladegeneration. De två origi­nalläkemedlen sålde 2015 för cirka 0,5 respektive 3,6 miljarder USD.

Samarbetet med Pooyesh Darou har börjat bära frukt och ytterligare en leverans Spherotide avses gå under årets fjärde kvartal. Leveransernas värde har hittills uppgått till värde om cirka 20 miljoner kronor. Bolaget har även genomfört en studie i djurmodell (minigris). I studien analyserades testosteron-nivån vilket också sannolikt kommer vara effektmåttet i kommande kliniska prövningar. Inga signifikanta skillnader mellan Spherotide och originalläkemedlet kunde påvisas. Vi bedömer att resultatet stärker förutsättningarna och reducerar risken inför de kommande kliniska studierna.

För Xlucane, har positiva bio-similaritetsdata från provrörs-studier sedan tidigare presenteras. Dessa visar att Xlucane beter sig likt originalläkemedlet. Informa-tion om att GMP-produktionen skalats upp kommer att påverka vår värdering.

Aktien har gått starkt sedan början på augusti. Spekulationer kring ett avtal för Spherotide avseende Kina har troligen bidragit. Bolagets för­hoppning är att ett avtal kan tecknas innan årets slut. Det är samtidigt något senare än våra tidigare antaganden.

Vi har gjort justeringar i vår värderingsmodell och reviderar upp riktkursen till 89,7 från tidigare 80,4 kronor per aktie. Information om avtal påverkar vår värdering.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.