Norstedts Juridik och UC AB går in för XBRL

Report this content

Norstedts Juridik och UC AB går in för XBRL Nya medlemmar i den svenska föreningen "XBRL Sweden" är Norstedts Juridik och UC AB. Föreningen ansvarar för införandet av det internationellt accepterade elektroniska formatet "XBRL" för finansiell information. Norstedts Juridik är en ledande leverantör av bl a bokslutsprogram för den svenska redovisningsmarknaden och ingår i den internationella förlagskoncernen Wolters Kluwer med kärnverksamhet inom Juridik/Skatt/Finans, Medicin/Vetenskap och Utbildning. Koncernen har ca 20.000 anställda i mer än 25 länder med huvudkontor i Amsterdam. "Vi ser vår satsning på XBRL som ett logiskt led i vår internationella verksamhet där vi i andra länder redan har anslutit verksamheter till aktuell XBRL-utveckling. Vi tittar nu på flera alternativ för användningen av XBRL i våra system för bokslut och koncernrapportering" säger Gunnar Johansson Affärsutvecklingsansvarig Norstedts Juridik UC AB är det dominerande och bankägda företaget inom affärs- och kreditupplysnings-branschen där en betydande del av verksamheten baseras på företagens årsredovisningar. "UC har behov av att kunna ta emot och leverera bokslutsinformation på ett snabbt, säkert och effektivt sätt. Vi har bedömt att vi kan effektivisera vår hantering av främst årsredovisningens information och spara betydande belopp med stöd av XBRL" säger Mikael Eklund Indatachef på UC AB Den ideella föreningen XBRL Sweden har bildats av FAR och SRS, de två revisionsorganisationerna och redovisningsorganisationen SRF. Föreningens syfte är att utveckla en anpassad svensk XBRL-standard som möjliggör elektronisk finansiell rapportering bl.a. över Internet, samt att aktivt verka för dess införande i Sverige. XBRL - eXtensible Business Reporting Language - är en global standard för all slags finansiell information som utvecklats i USA av ett konsortium bestående av företrädare för revisionsbyrå- och redovisningsbranschen, software-industrin, myndigheter och företag i olika branscher. Standarden möjliggör med hjälp av Internet effektiv elektronisk överföring av finansiell information oavsett vilken teknisk plattform en aktör arbetar med. Mer information finns på vår hemsida www.xbrl.se eller konsortiets www.xbrl.org För ytterligare information kontakta: Maria Bengtson, XBRL Sweden sekretariat, Tel 08-506 112 13 e-mail: maria.bengtson@far.se eller styrelseledamöterna: Agneta Brevenhag, Ordförande XBRL Sweden, Tel 08-555 334 54 e-mail: agneta.brevenhag@se.pwc.com John Eriksson, "SRF-representant" Tel 08-616 00 50 e-mail: john@juristernas.com Ulf Carlsson, "SRS-representant" Tel 0705-18 01 05 e-mail: ulf.carlsson@lindebergs.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/13/20040913BIT21770/wkr0001.pdf Norstedts Juridik och UC AB går in för XBRL