Göta Studentkår har ny webbplats byggd av Xelera

Göta studentkår är en av fyra studentkårer vid Göteborgs universitet och består av medlemmar som läser eller doktorerar vid IT-fakulteten, samhällsvetenskapliga fakulteten, humanistiska fakulteten, naturvetenskapliga fakulteten, utbildningsvetenskapliga fakulteten eller lärarutbildningsnämnden.

Kåren var i behov av en ny webbplats som kunde hjälpa dem att attrahera nya kårmedlemmar samt ge bättre service till befintliga medlemmar. Eftersom det är flera administratörer som dagligen uppdaterar webbplatsen var det ett absolut krav att webbplatsen skulle byggas med ett flexibelt CMS och valet föll på Xelera och Drupal.

Genom en väl genomtänkt struktur och snygg och tydlig design har Xelera skapat en webbplats där besökaren snabbt får en översikt över verksamheten. Varje sektion har sin egen del inom webbplatsen och administratören kan välja om innehåll som läggs på en sektion även ska läggas upp på kårens startsida.

En levande blogg och ett kalendarium som ständigt uppdateras skapar en intressant sajt som man vill besöka ofta. Innehåll kan enkelt delas med Facebook, Twitter och Instagram vilket hjälper till att stärka kårens digitla närvao.

Vi ställde några frågor till Dafe Eghagha som är kommunikationsansvarig för Göta Studentkår:

Vad var det som gjorde att ni kände ett behov av en ny webbplats?
Hemsidan som vi hade tidigare hade en mall som inte passade oss och det var svårt att hitta rätt på hemsidan. Det resulterade i att vi fick problem med att nå ut med information till våra medlemmar.

Vad är ni mest nöjda över på er nya webbplats?
Att besökaren lätt får en översikt av vår verksamhet, att det går snabbt att hitta rätt och att den är snyggt designad.

Vilken funktion är ni mest nöjda över på er nya webbplats?
Hemsidan är väldigt enkel att administrera vilket gör att det går snabbt att lära upp våra förtroendevalda i hur hemsidan fungerar. Vi är också väldigt nöjda med kalendariet och våra sektionssidor.

Vad är ni mest nöjda med gällande samarbetet med Xelera?
Att vi har fått snabba svar på våra frågor och att tidsplanen hölls med god marginal.

På Xelera ser vi fram emot ett fortsatt gott samarbete med Göta Studentkår och vi hoppas att den nya sajten bidrar till att fler upptäcker vad kåren har att erbjuda och ansöker om medlemskap!

Vi är ett mångsidigt gäng i Göteborg, stolta över att ha en lika bred som djup kompetens inom webbkommunikation. Under vårt tak finner du kunniga eldsjälar inom allt från teknik och design, till webbcopy och webbstrategi.

Tillsammans med vårt breda partnernätverk utgör vi ett oslagbart webbteam med lika mycket fokus på att leverera förstklassiga företagssajter, som på att vårda kundrelationer och uppdaterar våra kunder med senaste nytt inom webbkoncept. Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 hemsidor i Drupal.