Lyx och värme på Lejonet & Björnens nya webbplats

Företaget som blivit lika synonymt med Göteborg som Heden, Poseidon och en halv special har fått en ny, glassig hemvist på webben. Webbyrån Xelera har byggt en sajt i publiceringsverktyget Drupal åt Lejonet & Björnen, som på en gång förmedlar medvetenhet, kvalitet, vardagslyx och värme.

– Jag är mer än nöjd med vår nya webbplats. Den kommunicerar tydligt vilka vi är, vad vi står för och vilka produkter som finns i vårt sortiment. Nu är det enkelt för besökarna att komma i kontakt med oss, se var de kan handla våra produkter och beställa våra tårtor direkt på hemsidan, säger Katarina Mild, som driver Lejonet & Björnen tillsammans med sin man Håkan Mild.

Naturliga råvaror utan färgämnen
Samtidigt som den nya webbplatsen lanseras också Lejonet & Björnen nya förpackningsdesign, med ny dekor på kartongerna som innehåller företagets glass, sorbet och frozen yogurt. Det nya utseendet förmedlar tydligare än någonsin att Lejonet & Björnens produkter görs av naturliga råvaror, utan färgämnen, och att deras ekologiska, KRAV- och Fairtrade-märkta glassar utgör en stor och viktig del av sortimentet.

– Vi har skapat en sida med en modern design som går hand i hand med Lejonet & Björnens nya produktförpackning och modernare dekor. Katarina är noga med detaljerna. Det är viktigt för henne hur och vad företaget kommunicerar. Hon värdesätter verkligen varumärket Lejonet & Björnen och då är det givetvis viktigt att ha en webbplats som kommunicerar samma budskap, säger Angelica Andersson, projektledare på Xelera.

Kreativitet och glädje i smakfull harmoni
Besökaren möts av ett generöst tilltaget, länkat bildspel högst upp på startsidan, med mindre puffar längre ner som även de leder besökaren vidare in på denna i alla bemärkelser smakfulla webbplats.

– Det roligaste i det här projektet har varit arbetet med koncept och design. Jag är särskilt nöjd med startsidan, den känns kreativ och glad, säger Robert Rutherford, webbdesigner och front-end-utvecklare på Xelera.

Varje glass, sorbet, frozen yogurt, stycksak och tårta i Lejonet & Björnens sortiment har sin egen fördjupningssida, där såväl ingredienser som läskande bilder av själva produkten och dess smakelement presenteras.

– Jag är framförallt väldigt nöjd med hur känslan av de olika smakerna kommer fram genom färger och bilder. Den lyxiga känslan av Lejonet & Björnens glass genomsyrar hela sidan. Den största utmaningen har varit just att få fram den lyxiga känslan och det tycker jag att vi har lyckats bra med, säger Rodrigo Arcos, webbutvecklare på Xelera.

Lejonet & Björnens glasscafé på Danska vägen har fått en alldeles egen avdelning på webbplatsen, med egen “startsida”, glass- och yogurtmeny, sortiment med filtrering och bilder av interiören. Webbplatsen har också försetts med nyhetshanterare, beställningsformulär för tårtor samt lista över återförsäljare och försäljningsställen, med möjlighet att filtrera efter ort, typ av återförsäljare och sortiment.

“Fantastiskt samarbete”
Vilka framtidssatsningar som väntar Lejonet & Björnens nya webbplats får tiden utvisa, men en sak är säker – Xelera har skapat en sajt som garanterat kommer att få alla glassälskare att smälta. Katarina Milds glädje över det färdiga resultatet och stolthet över det arbete som ligger bakom går inte att ta miste på:

– Samarbetet med Xelera har varit fantastiskt! De har varit intresserade och professionella hela vägen och precis som vi jobbat hårt för att vi ska nå vårt gemensamma mål – en hemsida som vi kan vara stolta över, säger Katarina Mild.

Camilla Steen, VD
Östra Hamngatan 50 B
camilla.steen@xelera.se
www.xelera.se

Om Xelera
Xelera är webbyrån i Göteborg som tar fram långsiktiga webbkoncept och bygger förstklassiga webbplatser, alltid i nära samarbete med våra kunder.

Vi är ett mångsidigt gäng i Göteborg, stolta över vår lika breda som djupa kompetens inom webbkommunikation. Under vårt tak hittar du kunniga eldsjälar inom allt från teknik och design till webbcopy och webbstrategi.

Tillsammans med vårt breda nätverk av partners utgör vi ett oslagbart webbteam. Med lika mycket fokus på att leverera högkvalitativa företagswebbplatser som på att vårda kundrelationer uppdaterar vi hela tiden våra kunder med det senaste inom webbkoncept.

Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 i Drupal. Bland våra kunder finns Göteborg International Film Festival, GSO (Göteborgs Symfoniker), Almondy och Folkteatern i Göteborg.

Taggar:

Snabbfakta

Webbyrån Xelera har byggt en webbplats åt Lejonet & Björnen som förmedlar medvetenhet, kvalitet, vardagslyx och värme.

Citat

Katarina Mild, VD på Lejonet & Björnen
Angelica Andersson, projektledare på Xelera
Det roligaste i det här projektet har varit arbetet med koncept och design. Jag är särskilt nöjd med startsidan, den känns kreativ och glad.
Robert Rutherford, webbdesigner och front-end-utvecklare
Rodrigo Arcos, webbutvecklare
Samarbetet med Xelera har varit fantastiskt! De har varit intresserade och professionella hela vägen och precis som vi jobbat hårt för att vi ska nå vårt gemensamma mål – en hemsida som vi kan vara stolta över.
Katarina Mild, VD på Lejonet & Björnen