Nya GSO Play ska få besökarna att applådera

Det givande samarbetet mellan GSO och Xelera har återigen burit frukt - nu lanseras en ny och förbättrad version av GSO Play. Konsertstreamingsajten har finstämts till perfektion, med bland annat större fokus på de enskilda videoklippen, förslag på relaterade klipp och tydligare delningsmöjligheter.

- Vi är glada över att ha tagit GSO Play ytterligare ett steg framåt. Med vår nya design lyfter vi fram alla konserter och klipp på ett tydligare och mer överskådligt sätt. Vi hoppas också att tekniken för att locka till att dela och prenumerera på nyhetsbrev ska ta sidan ännu snabbare ut till entusiasterna runt om i världen, säger Eva Essvik, publik- och affärsutvecklare på GSO.

Andreas Bonebjär, Xeleras ansvarige webbdesigner och front-end-utvecklare i projektet, förklarar bakgrunden till nya GSO Play:

- Med hjälp av klickspårning och fokusgrupper märkte GSO att besökarna inte klickade där man tänkt på den förra versionen av GSO Play. Konsertpaketen, som förutom själva konserten innehöll kringmaterial som intervjuer och bakom-kulisserna-klipp och som man trodde skulle locka flest klick, scrollade besökarna bara förbi. Istället klickade de allra flesta på enskilda videoklipp, så i den här nya versionen av GSO Play är det dem vi fokuserar på och lyfter fram på startsidan, säger Andreas.

Fullmatade klipp och relaterade konserter
Konceptet med konsertpaket har man valt att frångå. Istället möts besökaren av de senast upplagda videoklippen på startsidan. Knapparna “GSO rekommenderar” och “Populära videoklipp” ger besökaren möjligheter att filtrera fram andra klipp och klicka sig vidare - allt för att visa den stora omfattningen av konsertutbudet på GSO Play.

Själva konsertklippen har blivit “matigare”, med mer information om konserten, dirigenten och solisten. GSO Plays redaktörer har också fått möjlighet att gruppera klipp i exempelvis spellistor, serier, genrer eller efter kompositör, vilket ger besökaren förslag på klipp relaterade till det de just sett och hört.

Lyssnat på besökarna
Formuläret för prenumerationsanmälan på GSO:s uppskattade nyhetsbrev har getts en framträdande plats på nya GSO Play, liksom möjligheten för besökaren att dela webbplatsinnehållet på sociala medier.

- Vi har helt enkelt lyssnat på vad besökarna vill ha, tagit bort onödiga element, breddat designen och tagit responsiviteten på sajten ett steg längre - för både mindre och större skärmar än vanliga desktops, säger Andreas.

Vi på Xelera är mycket stolta och glada över samarbetet med GSO och de positiva känslorna kring våra gemensamma projekt verkar glädjande nog vara ömsesidiga.

- Samarbetet med Xelera fungerar otroligt bra. Vi känner att vi har stöd i att både utveckla sidan med smarta lösningar och snabbt och proffsigt genomföra idéerna, säger Eva Essvik.

Xelera tackar och bockar och har bara en sak till att säga: Da capo!

Camilla Steen, VD
Östra Hamngatan 50 B
camilla.steen@xelera.se
www.xelera.se

Om Xelera
Xelera är webbyrån i Göteborg som tar fram långsiktiga webbkoncept och bygger förstklassiga webbplatser, alltid i nära samarbete med våra kunder.

Vi är ett mångsidigt gäng i Göteborg, stolta över vår lika breda som djupa kompetens inom webbkommunikation. Under vårt tak hittar du kunniga eldsjälar inom allt från teknik och design till webbcopy och webbstrategi.

Tillsammans med vårt breda nätverk av partners utgör vi ett oslagbart webbteam. Med lika mycket fokus på att leverera högkvalitativa företagswebbplatser som på att vårda kundrelationer uppdaterar vi hela tiden våra kunder med det senaste inom webbkoncept.

Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 i Drupal. Bland våra kunder finns Göteborg International Film Festival, GSO (Göteborgs Symfoniker), Almondy och Folkteatern i Göteborg.

Taggar:

Nya GSO Play är finstämd till perfektion och ska få besökarna att applådera.

Citat

Vi är glada över att ha tagit GSO Play ytterligare ett steg framåt. Med vår nya design lyfter vi fram alla konserter och klipp på ett tydligare och mer överskådligt sätt. Vi hoppas också att tekniken för att locka till att dela och prenumerera på nyhetsbrev ska ta sidan ännu snabbare ut till entusiasterna runt om i världen.
Eva Essvik, publik- och affärsutvecklare på GSO
Samarbetet med Xelera fungerar otroligt bra. Vi känner att vi har stöd i att både utveckla sidan med smarta lösningar och snabbt och proffsigt genomföra idéerna.
Eva Essvik, publik- och affärsutvecklare på GSO