Nylanserade BioInnovation.se blickar framåt

År 2050 har Sverige ställt om till en biobaserad ekonomi. Det är i alla fall visionen för BioInnovation, en branschöverskridande satsning för att utveckla nya, starka, konkurrenskraftiga, innovativa – och biobaserade – material, produkter och tjänster. Webbyrån Xelera har byggt BioInnovation.se i publiceringsverktyget Drupal 7 och skapat en webbplats med siktet inställt på framtiden.

– Den nya webbplatsen känns rätt i tiden och är lättnavigerad, vilket är viktigt för oss då vi vill vara så transparenta det bara går i vårt arbete. Bioinnovation.se blir navet i vår kommunikation med våra befintliga intressenter, men också en viktig plattform för att få nya, säger Sara Fridell, assistent på Skogsindustrierna och en av de som hållit i trådarna kring den nya webbplatsen gentemot Xelera.

Många intressenter och stort offentligt stöd
I dagsläget har ett 60-tal intressenter anmält sitt intresse för satsningen, varav hälften är företag och hälften är organisationer, universitet och institut. BioInnovation har också offentligt stöd från Vinnova, Energimyndigheten och Formas.

På webbplatsen presenteras BioInnovations vision, organisation och intressenter. Besökarna kan bland annat ta del av nyheter, nyhetsbrev och kommande kalenderhändelser.

– Kalendariet är en nyckelfunktion för oss. Det gör det lätt för besökare att få en översikt av alla möten och träffar vi kommer genomföra, säger Sara Fridell.

Angelica Andersson, projektledare på Xelera, utvecklar kalendariets betydelse:

– Kopplingen mellan kalendariet och visionerna är en väldigt viktig feature på BioInnovation.se. Besökaren kan enkelt se kommande händelser, vilken vision händelsen tillhör, vem som är kontaktperson och via länk ta sig vidare till anmälan.

Projekt och forum bland framtidssatsningarna
En webbplats som blickar mot en framtid som för tillfället kan te sig oändligt avlägsen kan givetvis inte stå still någon längre period, även om den nyss lanserats.

– Vi ser fram emot att kunna presentera projekt så småningom, när de sätter igång. Det tror vi kommer ha stort nyhetsvärde. Eventuellt kan det också bli aktuellt att integrera en interaktiv kontaktyta i form av ett forum eller liknande på hemsidan i framtiden, säger Sara Fridell.

Camilla Steen, VD
Östra Hamngatan 50 B
camilla.steen@xelera.se
www.xelera.se

Om Xelera
Xelera är webbyrån i Göteborg som tar fram långsiktiga webbkoncept och bygger förstklassiga webbplatser, alltid i nära samarbete med våra kunder.

Vi är ett mångsidigt gäng i Göteborg, stolta över vår lika breda som djupa kompetens inom webbkommunikation. Under vårt tak hittar du kunniga eldsjälar inom allt från teknik och design till webbcopy och webbstrategi.

Tillsammans med vårt breda nätverk av partners utgör vi ett oslagbart webbteam. Med lika mycket fokus på att leverera högkvalitativa företagswebbplatser som på att vårda kundrelationer uppdaterar vi hela tiden våra kunder med det senaste inom webbkoncept.

Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 i Drupal. Bland våra kunder finns Göteborg International Film Festival, GSO (Göteborgs Symfoniker), Almondy, Lejonet & Björnen och Folkteatern i Göteborg.

Taggar:

Snabbfakta

Webbyrån Xelera i Göteborg har byggt framtidsvisionära webbplatsen BioInnovation.se, där visionen är att Sverige ska ha ställt om till biobaserad ekonomi år 2050.

Citat

Sara Fridell, assistent på Skogsindustrierna och en av projektledarna för BioInnovation.se gentemot Xelera
Angelica Andersson, projektledare på Xelera
Bioinnovation.se blir navet i vår kommunikation med våra befintliga intressenter, men också en viktig plattform för att få nya.