Räddningsmissionen nominerad till bästa svenska Drupal webbplats 2012!

Varje år hålls tävlingen Best Swedish Drupal Awards på Drupal Camp Stockholm. Till Xeleras stora glädje har Räddnignsmissionens nya webbplats nominerats i kategorin bästa svenska webbplats.

Att bygga upp Räddningsmissionens nya webbplats var ett teamwork från början till slut. Uppdraget var att ta fram en webbplats med nytt grafiskt formspråk och integrerad e-handel - på mindre än tre månader. Vi ställde några frågor till Robert Rutherford som ansvarat för design och frontendutveckling i projektet.

Vad var det roligaste med det här projektet?
- Det roligaste med det här projektet var helt klart att få bygga en e-handelslöning i Drupal. Det var också roligt att få vara med och ta fram Räddningsmissionens nya formspråk för webben.

Vad var största utmaningen med projektet?
- Eftersom vi inte hade så stor erfarenhet av Drupal Commerce innan fick vi lägga en hel del tid på att sätta oss in i modulen. Klart vi stötte på lite hinder på vägen men med bra teamwork och kommunikation med kunden blev projektet klart på utsatt tid vilket känns väldigt bra.

Har teamet dragit någon lärdomen av projektet?
- Att arbeta med Drupal Commerce krävde att vi ändrade lite på vår arbetsprocess. Bland annat såg vi till att har ännu tätare avstämning med kund och vi tog fram flera detaljerade wireframes under projektets gång för att hela tiden var synkade med kunden. Testning blev också en större process eftersom det finns betallösningar kopplade till shoppen och allt skulle fungera klockrent vid publicering. Ett lärorikt projekt som vi haft mycket nytta av även i andra projekt.

På fredag avgörs det om Räddnigsmissionen blir årets vinnare i kategorin Bästa webbplats på Drupal Camp i Stockholm. Xelera kommer ha två representanter på plats och vi håller tummarna för att det går hela vägen.

Vi är ett mångsidigt gäng i Göteborg, stolta över att ha en lika bred som djup kompetens inom webbkommunikation. Under vårt tak finner du kunniga eldsjälar inom allt från teknik och design, till webbcopy och webbstrategi.

Tillsammans med vårt breda partnersnätverk utgör vi ett oslagbart webbteam med lika mycket fokus på att leverera förstklassiga företagssajter, som på att vårda kundrelationer och uppdaterar våra kunder med senaste nytt inom webbkoncept. Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 hemsidor i Drupal.