Xelera, en koncept och webbyrå i Göteborg presenterar stolt Folkteaterns nya webbplats!

En av Göteborgs starkaste kulturinstitutioner, Folkteatern, har i veckan fått en ny webbplats byggd i Drupal.

Folkteatern är en ständigt växande teaterinstitution som idag har medlemmar från över 300 olika organisationer och över 60 hårt arbetande teaterentusiaster. Sedan 1952 har den moderna Folkteatern gett rum åt 100-tals uppsättningar och evenemang, med målet att ständigt berika Göteborgs kulturliv.

Låt oss minnas tillbaka till tiden före Folkteaterns nya webbplats, när projektteamet på Xelera precis hade skakat hand med Pia Sandegren, marknadsförare på Folkteatern, och höra hennes reflektioner kring den gamla webbplatsen och de förväntningar som fanns på Xelera som ny webbleverantör.

-       Administrationen i vår nuvarande lösning är tidskrävande och begränsad, vilket vi hoppas komma ifrån med Xeleras och den nya plattformens hjälp. Anledningen till att vi valde just Xelera var att de gav ett proffsigt och engagerat intryck. Det märktes att de verkligen vill hjälpa oss med vår nya webb – och göra det bra, sa Pia Sandegren den 13 mars 2012.

Med hjälp av möjligheternas publiceringssystem, Drupal, en hel del blod svett och tårar och en initiativrik kund som Folkteatern, har vi tagit fram en webbplats med potential att växa sig hur stor som helst. Vi har sett till att Folkteatern fått en överskådlig spelplan och en kalender som kontinuerligt uppdateras av dem själva, ett nyhetsflöde för att snabbt kunna gå ut med aktuella händelser och en design som andas teatermagi.

Vi stämmer av med Pia om de förväntningar hon haft stämmer överens med den webbplatsen som vi idag släpper för allmänhetens beskådan.

-       Xelera lyssnade på våra önskemål och behov när de skapade vår nya snygga sida, anpassad för just vår verksamhet. Det finns flera smarta funktioner, till exempel att man kan ”puffa” på startsidan för spännande saker som händer. Då kan man lätt komma vidare på sidan och läsa mer. Alla extrafunktioner på våra evenemangssidor samt att man kan sortera vilken typ av evenemang man vill veta mer om, är också riktigt bra, sa Pia Sandegren så fort webbplatsen stod redo för att släppas.

För oss på Xelera var det självfallet en utmaning att bygga en webbplats med ett tak stort nog att rymma samtliga av Folkteaterns eldsjälar. Men vi skulle aldrig våga kalla oss för en koncept- och webbyrå om vi inte föredrog den snåriga vägen framför den lätta!

Vi önskar Folkteatern stort lycka till med sin nya webbplats och den framtida webbkommunikationen för att få Göteborgs teaterliv att expandera och växa ytterligare!

Dessutom vill vi önska er välkomna till en spännande höst, fylld av nya, inspirerande webbprojekt.

Vi är ett mångsidigt gäng i Göteborg, stolta över att ha en lika bred som djup kompetens inom webbkommunikation.Under vårt tak finner du kunniga eldsjälar inom allt från teknik och design, till webbcopy och webbstrategi.

Tillsammans med vårt breda partnersnätverk utgör vi ett oslagbart webbteam med lika mycket fokus på att leverera förstklassiga företagssajter, som på att vårda kundrelationer och uppdaterar våra kunder med senaste nytt inom webbkoncept.Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 hemsidor i Drupal.