Xelera, webbyrå i Göteborg presenterar Andreas Ahrens

Den 3 maj är det dags för den första delen i webbyrån Xeleras återkommande serie av workshops på hemmaplan i våra lokaler i Göteborg.

Som vi tidigare nämnt så blir Andreas Ahrens vår första föreläsare med inriktning på sociala medier och de oändliga möjligheterna som skapas om det används på rätt sätt.

För att öka peppen ytterligare har vi ställt några frågor till Andreas om vad vi kan förvänta oss av kvällen (obs! vi ses väl?).

Vad är de största problemen när det kommer till företagens användning av sociala medier?

Ett vanligt problem är att man enbart har koll på sina egna kanaler, det som skrivs till företaget, men missar det som andra skriver OM företaget. Om jag skriver direkt till @mcdse på Twitter hittar McDonalds det, men vad händer om jag skriver på min blogg att jag käkade på donken och att burgaren var kall. Hittar McDonalds det då? Att svara på sina egna kanaler är en bra början, men nästa steg är att hitta allt som skrivs och verkligen överträffa kundernas förväntningar.

Vilka är de största möjligheterna?

Möjligheten att kommunicera med sina kunder i de kanaler kunderna vill kommunicera! Får man svar från ett företag när man inte väntar sig det, blir man ofta väldigt positivt överraskad. De företag som hanterar sociala medier väl, sticker ut i mängden. Man binder starkare band till sina kunder och de får högre livstidsvärde. Kan man konvertera en missnöjd kund blir det en ambassadör som sprider ryktet om sitt positiva bemötande.

Ser vi på den digitala kundtjänsten finns det mycket att vinna här också. Ett vanligt telefonsamtal till kundtjänst tar ett par minuter och kostar ganska mycket pengar. Enklare frågor kan man styra om till sociala medier och hantera dem mycket billigare och effektivare.

Vilka kommer dina huvudsakliga frågeställningar vara under kvällen?

Jag kommer börja med att diskutera varför företag bör vara på sociala medier och snabbt röra mig vidare till goda och dåliga exempel på social media-användning. Slutligen kommer jag att låta deltagarna vara med i en workshop kring just social media-hantering, där de själva får skriva ihop svar som vi sen diskuterar i gruppen.

Vad hoppas du att besökarna kommer ta med sig när de lämnar Xeleras lokaler den 3 maj?

Ett förnyat självförtroende inför sin sociala media-användning och tips på hur de ska gå vidare. De som inte redan är aktiva, hoppas jag ska känna iver inför att sätta igång.

Och vad tänker du ta med dig när du lämnar Xeleras lokaler?

Jag hoppas få in många nya intryck, goda idéer från deltagarna och att jag delat många goda skratt.

Förutom Andreas föreläsning kommer även vi på Xelera hålla i föreläsningar, gruppövningar och diskussioner kring sociala medier – allt för att inspirera och samtidigt inspireras!

Xelera är en kreativ webbyrå med personlighet i Göteborg.

Vi är ett mångsidigt gäng i Göteborg, stolta över att ha en lika bred som djup kompetens inom webbkommunikation. Under vårt tak finner du kunniga eldsjälar inom allt från teknik och design till webbcopy och webbstrategi. Tillsammans utgör vi ett oslagbart webbteam som fokuserar lika mycket på att leverera förstklassiga hemsidor som på att vårda kundrelationer.

Xelera har levererat webbplatser sedan 2001. Vi har byggt hundratals hemsidor för allt från små enmansföretag till världens största koncern inom bioenergi, med tusentals anställda. Vi står bakom några communities som är störst i Sverige inom sina respektive områden, exempelvis Odla.nuZootis.se ochDamfotboll.com.

Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 hemsidor i Drupal. Vi jobbar med allt inom webb och erbjuder även mobilanpassning, webbstrategi, webbutbildningar och mycket mer.

Du hittar oss på Twitter (följ #webbyrå dagliga tips) eller på Google+, eller Linkedin, eller Facebook (där med företaget bakom kulisserna).

Kom och hälsa på, vi bjuder på kaffe och kaka:)