Xelera presenterar Frida Nelhans, mediekonsult inom interaktionsdesign och sociala medier.

Semestern har nått sitt slut och det är återigen dags för en ny del i Xeleras workshop-serie, en bättre start på jobbhösten vore oförskämt att önska sig. Den 30 augusti sätter vi återigen dörrarna på vid gavel och bjuder in webbtörstiga Göteborgare för samtal, denna gång om interaktionsdesign. Frida Nelhans kommer tillsammans med Xelera att hålla i en workshop om hur du gör vägen rakare, drar ur käpparna ur hjulen och ser till att besökaren föredrar att tillbringa tid på din webbplats framför andra.

Vi bestämde oss för att förhöra Frida om vad vi kan förvänta oss av workshopen och vilka nya insikter vi kommer kunna ta med oss.

Se till att anmäla er i god tid på Xeleras hemsida!

Vilka faktorer ligger bakom bra interaktionsdesign?

Att lyckas med god interaktionsdesign är inte en dans på rosor, precis som med alla skapande- och teknikområden. Här handlar det om att möta användaren i funktionalitet, användarvänlighet och att effektivisera och bidra till användarnas vardagsliv/arbetsliv för att på bästa skapa en nytta och funktionalitet av högt värde. Många pratar om att det är viktigt att vara unik och att det är vad som säljer, en sanning med modifikation. Det är viktigt att komma ihåg att det i processen handlar om att vara unik utifrån användarens perspektiv och skapa en "vi"-känsla, istället för en ”jag och dem”-känsla.

Varför många asiatiska bilföretag lyckas idag och varför jag fascineras och inspireras av dem, beror på att de ställer sig frågan VARFÖR? De ifrågasätter och undrar. Inte en, två, tre eller fyra gånger, utan det handlar om analysera varje steg av designprocessen och varje liten teknisk detalj. Allt är relevant då produkten eller tjänsten skapar en lösning för användaren, som i detta fall är en människa gjord av kött, blod och känslor. Användaren bär på både kunskap, erfarenhet och perspektiv, som jag och många med mig inte har funderat på, men som är viktigt i utvecklingen av interaktionsdesignen. Relevans, innovation och kvalitet. Lyckas vi få med dessa faktorer i designen och skapandeprocessen finns väldigt goda förutsättningar för att den färdiga produktionen ska engagera, nå ut och slå igenom.

Vad är den främsta anledningen till att det uppstår strukturella fel i skapandet av en ny webbplats?

Jag vet och har sett att många inte testar webbdesignen på sina användare. Oftast nöjer man sig med att den är snygg och att de problem som uppstår under vägen efter att man släppt hemsidan är något man får rätta till sen. Jag tänker att om hemsidan skapar en stark interaktion, så kommer den dessutom skapa ett starkt förtroende och vilja, vilket i sin tur skapar ett rykte som leder till sälj. Det är ju vad företaget tjänar på.

Vilka kommer dina huvudsakliga frågeställningar vara under kvällen?

Varför är det så svårt idag för dagens användare att interagera med hemsidor som erbjuder diverse tjänster?

Varför har man inte ansträngt sig och lagt ner tid på att säkra interaktionsprocessen så att användaren inte skall känna sig:

• korkad
  • frustrerad
  • hjälplös

Varför skapas hemsidor utan interaktioner idag?

Varför finns det fortfarande webbdesigners, systemutvecklare och programmerare som inte motiveras av att lära känna användarna? Varför arbetar vi inte mer i team?

Vad hoppas du att besökarna kommer ta med sig när de lämnar Xeleras lokaler den 30 augusti?

Att skapa en produkt och en tjänst är en gemensam process där användaren är kärnan i det hela. Hon/han är den avgörande pusselbiten. Med ett antal tester från skisser, betatester, nästan färdigställda produkter, färdiga produkter och så vidare, kan vi ta reda på hur produkten och tjänsten kan skapa den upplevelsen som kunden eftersöker och är i behov av. Utan användarens behov och önskningar kommer den ändå inte bli såld. När vi förstår användaren, tar in vad de säger och gör dem till en del av produkten, så kommer vi komma så mycket längre än mer än hälften av de företag som finns på marknaden idag.

Vad hoppas du kunna ta med dig när du lämnar Xeleras lokaler?

En kraft, ett rungande ja, att jag och de få interaktionsdesigners som finns idag i Göteborg har fler med oss i ryggen.

Har du något boktips till de som vill ladda lite extra inför eventet?

Don't make me think, skriven av Steve Krug

Har du något ordspråk eller minnesvärt citat som du vill dela med dig av?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
- Thomas Eddison

Precis som förra gången kommer vi även att hålla i en del diskussioner och självklart bjuda på fika för att hålla energin uppe efter en lång jobbdag.

Välkommen till Xelera koncept- och webbyrå i Göteborg!