Xelera satsar Steen-hårt på webben

Det händer mycket på webbyrån Xelera i Göteborg just nu: överlåten e-handelsverksamhet, renodlat fokus och en mängd nya tjänster. Bakom förändringarna står en kvinna med såväl gedigen erfarenhet som pigga visioner. Med nya vd:n Camilla Steen vid rodret ska Xelera excellera i det digitala landskapet.

– Det känns otroligt roligt! Det är ett stort ansvar, men jag känner mig jättepeppad och vet hur jag vill att företaget ska utvecklas. Jag var med när Xelera startade 2003 och har haft flera olika positioner inom företaget, så på något sätt var detta också ett naturligt steg för mig att ta, säger Camilla om sin nya position som vd.

Som webbveteran har hon varit med och sett denna spännande och föränderliga bransch utvecklas. Det går snabbt, så det gäller att hänga med och vara lyhörd för nya tekniker och kommunikationssätt, menar hon.

– Som vd ser jag en utmaning i att utveckla vår organisation så att den svarar ännu bättre på trender och olika framtidsscenarier, utan att skapa kaos för medarbetarna. Organisation och ledarskap var mitt huvudämne på Handels, så jag trivs utmärkt med den utmaningen, ler Camilla.

I februari överlät Xelera sin e-handelsverksamhet till Nordisk E-handel och gick därmed från två huvudsakliga verksamhetsområden till ett. Fokus ligger nu på att leverera webbkoncept. Grunden är snygga, funktionella och flexibla webbplatser av hög kvalitet, men Xelera hjälper också sina kunder att ta fram en tydlig webbprofil och webbstrategi.

– En webbplats flyter inte runt i sin egen bubbla på webben. Den ingår i ett större sammanhang och är länkad till en massa andra sajter, bloggar, portaler, FB-konton, Linked In-konton, med mera. Företag och organisationer behöver ha koll på vad som händer, arbeta med en tydlig webbstrategi och ha en enhetlig profil på nätet, säger Camilla.

Det faktum att webben i dag dessutom är tillgänglig i många olika plattformar såsom mobiler och läsplattor skapar ytterligare en dimension, menar hon.

– ”Ska vi mobilanpassa hela vår sajt eller bara utvalda delar?” och ”Vi funderar på att köra en kampanj som endast är mobil, hur kan vi lösa det rent tekniskt?” är exempel på frågor vi får i dag. Förutom att vi mobilanpassar sajter rent tekniskt är vi också ett bollplank för kunden när det gäller det webbstrategiska tänkandet.

Glöm opersonliga webbplatser som gömmer undan och anonymiserar sina kunder och medarbetare. Xeleras vision är att göra webben human och personlig.

– Bakom varje webbplats, varje inlägg, varje tweet finns människor av kött och blod. En del ser fortfarande webben som något tekniskt och opersonligt. Det finns ett motstånd, även bland de internetmogna företagen. Det vill vi ändra på! säger Camilla med eftertryck.

Byråns strävan efter humanisering av webben återspeglas inte minst på den egna sajten, där samtliga medarbetare visas upp och presenteras utförligt.

– Vi tror det är viktigt att kunden vet vem han eller hon gör affärer med. Alla som arbetar på Xelera är oerhört drivna och brinner för det de gör. Vår förhoppning är att attrahera ännu fler duktiga människor i takt med att vi växer, säger Camilla.

Alla Xeleras webbstrateger har utbildning inom marknadsföring, vilket Camilla menar är ett stort plus.

– Det gäller att förstå kundens business, vilken funktion deras webb har och kan komma att ha – och inte minst öppna ögonen för hur webben kan användas för kommunikation.

En annan viktig faktor är bra och pålitliga samarbetspartners, menar hon.

– Vi håller på att bygga upp ett partnerprogram där vi knyter till oss andra aktörer i branschen som kan komplettera oss och som vi i vår tur kan komplettera.

Nu närmast ser Camilla fram emot Xeleras sponsordeltagande i WebCoast på Lindholmen Science Park 16-18 mars.

– Det är en unconference-mässa som riktar sig till alla som älskar webb. Ser fram emot många spännande möten där! Sedan ska det också bli väldigt roligt med Drupal Camp i Göteborg 28 april som vi är med och anordnar tillsammans med några andra byråer som också arbetar med Drupal här i Göteborg, säger Camilla förväntansfullt.

av Karin Forslund

För mer information, kontakta:

Camilla Steen, vd på Xelera
E-post: camilla.steen@xelera.se

Xelera är en kreativ webbyrå i Göteborg. Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 hemsidor i Drupal. Vi jobbar med allt inom webb och erbjuder även mobilanpassning, webbstrategi, webbutbildningar och mycket mer.