Xeleras kund Alvhem Mäkleri & Interiör har flyttat in på ny Drupal-webbplats

Helt i linje med Alvhem Mäkleri & Interiörs filosofi förmedlar den nya webbplatsen mer än bara bostäder - en personlig, inredningspassionerad och välkomnande känsla. Ett väl genomtänkt webbkoncept kombinerat med smarta funktioner, vackra foton och välskrivna texter gör att Alvhems nya webb känns mer som ett välinrett hem än en mäklarfirma.

Startsidan på Alvhem Mäkleri & Interiörs nya webbplats.

- Vi är väldigt nöjda. Det blev till och med bättre än vi förväntat oss. Den gamla hemsidan var bra i jämförelse med andra mäklares hemsidor och nu känns det som att vi har ökat avståndet ytterligare. Jag är särskilt nöjd med att vi äntligen har fått en bokningsfunktion, där spekulanter kan boka in sig på visning via hemsidan. Det ger kunden bättre service och sparar mycket tid för mäklarna, säger Nils Jacobsson, VD på Alvhem Mäkleri & Interiör.

I och med den nya webbplatsen uppgraderar Alvhem sin plattform från Drupal 6 till Drupal 7 och Xelera har lagt till flera nya funktioner, men förändringen är också visuell. Den nya webbplatsen är bredare på stora skärmar, men givetvis responsiv och anpassad för såväl läsplattor som mobiltelefoner. Bakgrunden är ett vitmålat trägolv av äldre modell från en av Alvhems förmedlade bostäder och utvalda bostadsbeskrivningar hänger i en vajer på webbplatsen - precis som de gör i Alvhems lokaler på Olivedalsgatan i Göteborg.

- Alvhem är noga med sitt formspråk och designen på den nya webbplatsen går hand i hand med deras trycksaker. Sajten som helhet speglar Alvhem Mäkleri väldigt väl. Fokus ligger inte bara på sälj och bostadsförmedling, utan lika mycket på inredning, inspiration, personlighet och värme, säger Åsa Hellman, webbdesigner på Xelera.

"Analog webb" på ritrulle gick hem
Från början hade Alvhem Mäkleri & Interiör inte tänkt bygga om sin förra webbplats, utan bara komplettera den med en bildbank som kunde fyllas med inredningsinspirerande foton. Men efter ett möte med Xeleras Åsa Hellman och Angelica Andersson kom man fram till att det nog ändå var dags för en genomgripande uppfräschning.

- Den gamla hemsidan har hängt med sedan vi startade Alvhem 2007, och började kännas lite omodern. Dessutom saknade vi en del funktioner, säger Nils Jacobsson.

Eld och lågor gick Åsa och Angelica hem efter mötet och gjorde “analog webb”, som de uttrycker det - ritade struktur- och layoutförslag för Alvhems nya webbsidor på en stor ritrulle. Alvhem nappade direkt på Xelera-teamets kreativa presentation.

- Både Åsa och Angelica har visat stort engagemang och genuint intresse för projektet från första stund. De har verkligen tagit till sig våra synpunkter och förslag genom hela processen. En sak vi fastnade för var deras förslag att placera de bläddringsbara bostadbeskrivningarna på en vajer. Idén gick helt i linje med Alvhems look! säger Nils Jacobsson.

Problemfritt projekt från start till mål
Xeleras projektledare Angelica Andersson är lika positiv till samarbetet med Alvhem Mäkleri & Interiör och det färdiga resultatet.

- Det har faktiskt inte funnits några direkta problem eller svårlösta utmaningar i det här projektet. Alvhems nya webbplats är helt enkelt ett väldigt bra exempel på framgångsrikt webbkoncept från början till slut, säger hon.

Om man ska välja bara ett ord att beskriva Alvhem Mäkleri & Interiörs nya webbplats med får det nog bli “personlig”. Hemma-hos-reportagen av medarbetarnas hem, den nya bloggen, butikssidan med foton på butikspersonalen och möjlighet att klicka sig vidare till deras personporträtt samt bildbanken med inspirerande inredningsbilder som enkelt kan filtreras, delas, bloggas eller köpas loss för tryckt publicering är bara några av alla de features med syfte att skapa förtrolighet mellan Alvhem och webbplatsbesökaren.

Alvhem Mäkleri & Interiör är mer än nöjda med sitt nya hem på webben, men blickar som de flesta nyblivna bostadsägare också framåt och funderar på framtida renoveringsprojekt.

- Vi hoppas självfallet att det dröjer ett tag innan vi behöver utveckla webbplatsen ytterligare. Men en sak som vi kan bli bättre på är att lyfta fram all positiv feedback vi får från våra kunder, säger Nils Jacobsson.

Bildbanken på Alvhem Mäkleri & Interiörs nya webbplats.

Taggar:

Snabbfakta