Arkitektkopia storsatsar med Xerox

Stockholm, 13 mars 2013 – Arkitektkopia och Xerox inleder ett femårigt strategiskt samarbete. Avtalet som tecknades i slutet av 2012 är en viktig pusselbit i Arkitektkopias utveckling av norra Europas effektivaste produktionsenhet av digitalt arktryck. ”Samarbetet stärker vår konkurrenskraft”, berättar Lars Franzén.

Arkitektkopia har tydliga höga krav på att leverera bästa tryckkvalitet relaterat till kostnad per sida, effektivast produktionsmiljö samt högsta servicenivå. Efter en utvärdering av ett flertal olika leverantörer valdes Xerox, vars lösningar bäst svarade på Arkitektkopias behov.

Avtalet är det största inköpet i Arkitektkopias historia. ”Vi tar för första gången ett helhetsgrepp för hela koncernen när det gäller utrustning för digitaltryck i småformat i färg och svartvitt”, förklarar Lars Franzén, VD på Arkitektkopia Sverige.

Arkitektkopia samlar nu all produktion av digitaltryck i Storstockholmsområdet i ett nytt Digitaltryck Center i Bromma och maskinparken får en rejäl förstärkning

– Xerox har visat att de förstår våra affärer och de presenterade lösningar istället för teknik, vilket tilltalade oss. Med Xerox får vi en långsiktig partner att växa med, säger Lars Franzén, VD på Arkitektkopia.

Ramavtalet möjliggör utveckling av Arkitektkopias huvudverksamhet i Bromma, samt företagets franchisetagare runt om i Sverige.

– Vi är mycket stolta över att ha slutit ett ramavtal med Arkitektkopia, som blir en viktig referenskund för Xerox. Affären visar att vårt fokus på att erbjuda kundanpassade helhetslösningar ligger rätt i tiden, säger Arnaud Linquette, VD på Xerox Sverige.

Samarbetet med Arkitektkopia möjliggörs genom Xerox återförsäljare inom grafisk kommunikation, PrimoTek, och löper initialt över 5 år. Som första uppdrag har Xerox levererat en iGen 150, en uppgradering av en befintlig iGen 4, två nya Nuvera 288 och ett flertal mindre maskiner till Arkitektkopias produktionsställen runt om i Sverige.

Kontakt
Johan Mikaelsson, Försäljningsdirektör grafisk kommunikation på Xerox Sverige, 070-580 93 77, Johan.mikaelsson@xerox.com

Lars Franzén, VD på Arkitektkopia, 070-214 88 41, Lars.franzen@arkittektkopia.se

Karl Rise, VD på PrimoTek, 070-521 86 70 karl.rise@primotek.se

Stefan Lundin, Pressansvarig på Xerox Sverige, 08-795 10 80, stefan.lundin@xerox.com

Jonathan Stara, Spotlight PR, 076-545 40 14, jonathan.stara@spotlightpr.se

Om Arkitektkopia
Arkitektkopia är ett rikstäckande serviceföretag i den grafiska branschen. Med helhetslösningar bestående av tjänster, applikationer och tryck hjälper Arkitektkopia sina kunder med tryckt och digital information som ska spridas eller sparas. Arkitektkopia vänder sig till alla som behöver kommunicera – tydligt och snabbt. Vi är ca 300 medarbetare som arbetar med målsättningen att förenkla förekomma med mottot Pålitliga – Påhittiga – Personliga. Företaget omsätter ca 400 miljoner kronor och finns på 30-tal platser runt om i Sverige. Läs mer på www.arkitektkopia.se

Xerox Sverige är den svenska delen av Xerox, som är världens ledande företag inom affärsprocesser och dokumenthantering.  Xerox teknik, kompetens och tjänster gör det möjligt för arbetsplatser – från små företag till stora globala organisationer - att förenkla hur arbetet utförs och låta kunderna fokusera mer på det som betyder mest: kärnverksamheten. Xerox erbjuder outsourcing av affärsprocesser och IT- tjänster, inklusive databehandling, lösningar inom vårdsektornHR-administrationfinansiell supporttransportlösningar och CRM-tjänster till organisationer över hela världen.

Företaget erbjuder även ledande dokumentteknik, tjänster, mjukvara för grafisk kommunikation och kontorsmiljöer i alla storlekar. Xerox har idag över 140 000 medarbetare representerade i mer än 160 länder. För mer information, besök www.xerox.se.