Digitalpress med stor spännvidd

Xerox DocuColor 8080 är en ny digital tryckpress för allt från direktreklam och kalendrar till broschyrer och marknadsföringsmaterial.

Stockholm, den 15 augusti 2011 – Kärnan i DocuColor 8080 utgörs av tre egenskaper som ger tryckerier en stor konkurrensfördel: produktivitetsappar, low gloss dry ink och automatiserade färgstyrningsverktyg.

• Produktivitetsappar: förenklar de vanligaste tryckjobben genom mallar som är färdiga att använda. Apparna omfattar bland annat jobbkösystem, individanpassat tryck och prepressuppgifter, vilket gör det möjligt för tryckerier att dagligen genomföra fler uppdrag.
• Low gloss dry ink: ger en mjuk, matt yta som förstärker färgbilder – idealiskt för olika marknadsföringstillämpningar. Bläcket ger tryck i offsetkvalitet vilket ofta eftersträvas av marknadsförare och grafiska designers, men med den digitala teknikens snabbhet och enkelhet.
• ACQS (Automated Color Quality Suite): en uppsättning automatiserade färgstyrningsverktyg. ACQS drivs av en integrerad spektrofotometer som läser av färgdata inuti tryckpressen och kräver minimalt med bearbetning från operatörens sida.

– Vårt fokus är att hjälpa tryckerierna att hantera fler uppdrag, minska sina kostnader och nå ökad tillväxt. DocuColor 8080 är utvecklad just för detta ändamål, säger Johan Mikaelsson, nordisk marknadsdirektör på Xerox. Teknik som DocuColor 8080 ger tryckerier ökad kapacitet så att de kan möta behovet hos sina kunder.

DocuColor 8080 hanterar pappersvikter på upp till 300 gsm och skriver ut 80 sidor per minut. Tryckpressen är kompatibel med tre olika printservrar och användare kan välja den som bäst matchar deras tryckmiljö. Nätverksservrarna, som erbjuds genom Xerox, EFI Fiery och CREO, gör att operatörer enkelt kan producera jobb med en enhetlig färgkvalitet.

Tryckerier kan tillverka broschyrer, kalendrar, skräddarsydda omslag och kataloger på olika media från Xerox, GBC och Standard Horizon.

Kunder som köper DocuColor 8080 får tillgång till Xerox Profit Accelerator Business Development Portfolio för att få hjälp att marknadsföra och utöka sin digitala tryckverksamhet.

För ytterligare information kontakta:
Johan Mikaelsson, nordisk marknadsdirektör för Xerox produktionslösningar, 08-795 10 82, johan.mikaelsson@xerox.com

Bite Communications, 08-402 01 00,
xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på tre huvudområden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer, samt tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Genom ACS, ett dotterbolag som Xerox förvärvade i februari 2010, kan Xerox även erbjuda omfattande outsourcinglösningar för affärsprocesser och IT, inklusive databehandling, hantering av personalförmåner, finanssupport samt tjänster kring kundrelationshantering för kommersiella och statliga organisationer över hela världen. Xerox 133 000 medarbetare tar hand om kunder i fler än 160 länder.