Dokumentpartner tecknar avtal med Luleå Grafiska

Stockholm, Sverige, 21 oktober 2014 – Luleå Grafiska tecknar avtal med Dokumentpartner i Luleå, Xerox partner. Affären omfattar Xerox iGen150 som är den största digitalpressen norr om Stockholm. Affären innebär att Luleå Grafiska kan effektivisera sina arbetsflöden samt stärka sin digitala tryckverksamhet och bredda sitt erbjudande.

Investeringen innebär att Luleå Grafiska kan flytta korta serier från offsettryck till digitalt. Enligt Johan Rönnquist, delägare på Luleå Grafiska, har kvalitetsskillnaden mellan offsettryck och digitaltryck suddats ut och Luleå Grafiska kommer nu enbart tala om tryck.

– Xerox är sedan länge ledande inom grafisk produktion och med deras digitala lösningar kan vi skapa ett automatiserat arbetsflöde. Vår målsättning är att kunna erbjuda våra kunder fler typer av trycktjänster och leverera i ännu högre kvalitet samt utveckla tryckverksamheten och erbjuda fler produkter och tjänster, säger Johan Rönnquist.

Investeringen genomförs för att möta en marknad med kortare upplagor och ett ökat antal jobb, minimera spill och reducera tid på kostnadskrävande prepress. Lösningen omfattar digitalpressen Xerox iGen 150 och Xerox FreeFlow Core – en webbaserad, skalbar lösning som automatiserar hela arbetsflödet i tryckprocessen. Den befintliga webbshop som Dokumentpartner tidigare levererat till Luleå Grafiska integreras med lösningen för att minimera ledtider och handpåläggning.

– Luleå Grafiska är i dag ett komplett tryckeri. Med deras höga krav på kvalitet och en produktion i såväl offset som digitalt kan de hantera allt från bokproduktion till komplexa logistiklösningar. Våra lösningar tillsammans med lokal närvaro stöttar deras digitala satsning, säger Bengt Ceder, kanalansvarig på Xerox.

Johan Rönnqvist, delägare på Luleå Grafiska, 0920-24 77 90, johan@lulegrafiska.se

Xerox är ett globalt tjänste-, teknik- och dokumenthanteringsföretag som hjälper organisationer att förändra sättet som de hanterar sina affärsprocesser och sin information. Med huvudkontor i Norwalk, Connecticut, USA har Xerox fler än 140 000 anställda och gör affärer i mer än 180 länder och tillhandahåller affärsprocesstjänster, tryckutrustning samt hårdvara och mjukvara för att hantera information - från data till dokument. Läs mer på www.xerox.se