Elanders automatiserar arbetsflöden med ny digitalpress från Xerox

Elanders produktion inom digitaltryck går allt mer mot små upplagor och automatiserade arbetsflöden. För att rationalisera produktionen har företaget köpt en ny iGen4 tryckpress från Xerox.

– Vi sökte ny utrustning som kunde producera färdiga trycksaker i hög kvalitet, för produktion av både svartvitt och färg i små upplagor. iGen4 passade våra behov precis, säger Jim Palmqvist, försäljnings- och marknadschef för Elanders i Sverige. Elanders har ett brett spektrum av kunder inom bland annat tjänste- och finanssektorn samt fordons- och verkstadsindustrin, med kunder som Scania, Saab, Volvo och Toyota. Kunderna har behov av allt från marknadsföringsmaterial och monteringsinstruktioner till fabriken till trycksaker för eftermarknaden, som till exempel tilläggsbeställningar på handböcker. – Kunderna beställer via en web-to-print-lösning efter behov och iGen4 levererar färdiga trycksaker direkt ur maskinen. Det blir många, men små beställningar och där är iGen4 bra med sina automatiserade arbetsflöden, säger Jim Palmqvist. Elanders är en global infomediakoncern, med bolag i tio länder på fyra kontinenter. Bolaget är börsnoterat och omsättningen uppgick år 2008 till drygt två miljarder kr. Elanders i Sverige hanterar allt från trycksaksproduktion till mediedatabaser och avancerade logistiklösningar. Huvudkontoret ligger i Mölnlycke.