Finalister klara för Chester Carlson-priset

Stockholm, 31 oktober 2011 – I över 25 år har Chester Carlsons Forskningspris delats ut till unga, lovande forskare inom informationsvetenskap. Nu är årets finalister utsedda och deras forskningsresultat kan hjälpa både företag och offentliga sektorn. Vinnaren utses den 16 november vid en ceremoni i Stockholm.

Chester Carlson-priset delas ut till personer, institutioner eller inrättningar för forsknings- eller utvecklingsarbete inom området informationsvetenskap. Priset instiftades 1985 till minne av svenskättlingen Chester Carlson, som uppfann kopieringsmaskinen och startade företaget Xerox. Prisvinnaren utses av Xerox och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Prissumman är 150 000 kronor.

Årets tre finalister till Chester Carlson-priset är:

Rüdiger Lincke, forskare vid Linnéuniversitetet, vars forskning visualiserar den interna kvaliteten i industriella informationssystem och gör den begriplig även för icke-experter. Användningsområden är kvalitetskontroll av mjukvaruutveckling vid outsourcing, informationsunderlag vid beslut för eller emot en programvara, objektiva bedömningar av system inför exempelvis en sammanslagning av företag, samt möjlighet att upptäcka plagiat i systemen.

Johannes Karlsson, forskare vid Umeå Universitet, som har utvecklat metoder för energieffektiv komprimering och överföring av video från små och billiga trådlösa videosensorer. Möjliga användningsområden är bland annat system för att samla in detaljerad information från djur, vilket har tillämpats av Lycksele Djurpark. Andra användningsområden är inom jordbruk, vilt- och miljöforskning, samt detaljerad datainsamling från processer inom industrin.

Lena-Maria Öberg, forskare vid Mittuniversitetet, för sin forskning kring spårbarhet i informationssystem över tid, ett behov många verksamheter har. Forskningen ger förslag på hur organisationer kan ta hänsyn till spårbarhet över tid vid utveckling och underhåll av informationssystem. Ett användningsområde är inom offentliga sektorn där lagliga och verksamhetsmässiga krav finns på att ärenden ska kunna spåras över tid, från inkommen ansökan till beslut.

Vinnaren utses vid en ceremoni den 16 november i Stockholm. Mer information om Chester Carlsons Forskningspris finns på www.chestercarlson.se.

Senast priset delades ut var 2009 och då gick det till Albert Mihranyan för utvecklandet av ett miljövänlig pappersbaserat batteri för användning i portabel utrustning, exempelvis miljövänliga energilagringssystem, komposterbar elektronik, smarta förpackningar och för textilier med inbyggda sensorer. Det unika batteriet består av endast nanostrukturerat papper och ledande polymer.

För ytterligare information:
Stefan Lundin, pressansvarig Xerox Sverige, 08-795 10 80, stefan.lundin@xerox.com
Joakim Rådström, pressansvarig Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, 073-656 7617, joakim.radstrom@iva.se
Bite Communications, 08-402 01 00,
xerox@bitepr.se

Om Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, är en fristående akademi som till nytta för samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. I samarbete med näringsliv och högskola initierar och föreslår IVA åtgärder som stärker Sveriges kompetens och konkurrenskraft. Se även www.iva.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på tre huvudområden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer, samt tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Genom ACS, ett dotterbolag som Xerox förvärvade i februari 2010, kan Xerox även erbjuda omfattande outsourcinglösningar för affärsprocesser och IT, inklusive databehandling, hantering av personalförmåner, finanssupport samt tjänster kring kundrelationshantering för kommersiella och statliga organisationer över hela världen. Xerox 134 000 medarbetare tar hand om kunder i fler än 160 länder.

Xerox Europa har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.