HR-avdelningarna krymper under 2013

Stockholm, 24 januari, 2013 – En undersökning som genomförts på uppdrag av Xerox visar att nära en fjärdedel (22,5 procent) av svenska företag kommer att minska bemanningen på sina HR-avdelningar under 2013. Endast 3,9 procent uppger att de kommer att bli fler.

Fråga: Hur kommer er HR-avdelning att bemannas under 2013 (svar i procent)?

• Samma                           74,5
  • Fler                                  3,9
  • Färre                               22,5

– Att företag väljer att dra ner på sina administrativa tjänster kan dels bero på konjunkturläget, men även vara ett tecken på att företagen väljer att lägga ut hanteringen av exempelvis pensions- och lönehantering, för att istället kunna fokusera på sin kärnverksamhet, säger Stefan Lundin, pressansvarig på Xerox Sverige.

Enligt undersökningen är de tre vanligaste tjänster som helt eller delvis outsourcas; pensionshantering (50,6 procent), lönehantering (40,2 procent) och tjänsteresor (39,1 procent).

I undersökningen, som genomfördes i december 2012, deltog beslutsfattare på HR-avdelningar på totalt 102 svenska företag med över 500 anställda.

För mer information, kontaka:

Jonathan Stara, Spotlight PR, 076-545 40 14, jonathan.stara@spotlightpr.se

Xerox Sverige är den svenska delen av Xerox, som är världens ledande företag inom affärsprocesser och dokumenthantering.  Xerox teknik, kompetens och tjänster gör det möjligt för arbetsplatser – från små företag till stora globala organisationer - att förenkla hur arbetet utförs och låta kunderna fokusera mer på det som betyder mest: kärnverksamheten. Xerox erbjuder outsourcing av affärsprocesser och IT- tjänster, inklusive databehandling, lösningar inom vårdsektornHR-administrationfinansiell supporttransportlösningar och CRM-tjänster till organisationer över hela världen.

Företaget erbjuder även ledande dokumentteknik, tjänster, mjukvara för grafisk kommunikation och kontorsmiljöer i alla storlekar. Xerox har idag över 140 000 medarbetare representerade i mer än 160 länder. För mer information, besök www.xerox.se.