Ny generation multifunktionsmaskiner från Xerox

Stockholm, den 24 september 2010 – Xerox nya multifunktionsmaskiner för färg och svartvitt kombinerar högkvalitativ färg med enkla och uppskattade funktioner som effektiviserar kontorsarbetet och ökar säkerheten. Samtidigt bidrar de till att minska både kostnader och miljöbelastning.

WorkCentre 7545 och WorkCentre 7556 är utvecklade för medelstora företag och stora arbetsgrupper. Dessa multifunktionsmaskiner producerar färgutskrifter i en hastighet om 45 respektive 50 sidor per minut, samt 45 respektive 55 sidor per minut för svartvita utskrifter. Maskinerna kan användas för att kopiera, skanna, faxa och skicka e-post. De innehåller även funktioner för avancerad dokumenthantering och arbetsflöden som underlättar kontorsarbetet.

– Xerox fortsätter att utveckla nya produkter som får arbetet gjort på kortare tid, säger Carl-Magnus Nilsson, produktchef på Xerox. De nya multifunktionsmaskinerna erbjuder enkla och avsevärt snabbare sätt att hantera, konvertera och distribuera information. Från digitalt till papper eller papper till digitalt. Framförallt kan man minska antalet maskiner då den moderna kontorsmaskinen är en digital portal som utför många uppgifter simultant med hög säkerhet och till lägre kostnader. Givetvis har de även blivit mindre, tystare och är mer energieffektiva med ny teknik och bioplaster.

Produktivitet och enkelhet
Användare kan spara mycket tid genom att använda enkla men effektiva funktioner för skanning och arbetsflöden, till exempel:
• Skanna eller printa direkt från eller till ditt USB-minne. USB-porten är placerad på maskinens panel.
• Skanna till nätverk, e-post eller dator, samt automatisk dirigering av dokument till ett förinställt format i specifik mapp för snabb åtkomst eller delning.
• Skapa sökbara XPS- och PDF-filer direkt på maskinen för att enkelt hitta och söka skannade dokument när du väl har dem i din dator eller på nätverket.

Imponerande färg
Multifunktionsskrivarna erbjuder en imponerande färgkvalitet, avancerade färgkontroller och programverktyg som skapar affärsdokument med överlägsen färg, inklusive:
• Skarpa bilder och distinkt text med 1200 x 2400 dpi upplösning genom beprövad HiQ LED-teknik på mediefiler på upp till SRA3 och vikter på upp till 300 gm.
• Colour by Words: ett revolutionerande färgredigeringsverktyg som låter användare välja från ett unikt urval av beskrivande ord för att ändra delar av utskriftens färgåtergivning. Till exempel en grönare gräsmatta, utan att hela bilden blir grönare.
• Användartillstånd säkerställer att endast auktoriserade användare får använda maskinens olika funktioner med individuella begränsningar. Allt via ”active directory”.
• För användare med mer grafisk profil, och behov av avancerad färg och arbetsstyrning, finns EFI Fiery printserver som tillval.

Effektivitet för storföretag
Smarta funktioner för dokumenthantering gör det möjligt för företag att snabbt och säkert söka, använda, dela och distribuera information över nätverket:
• Smart dokumentdirigering direkt på maskinens stora färgdisplay via Extensible Interface Platform (EIP). Enkelt att skapa individuella applikationer, hämta skannade filer samt dirigera dokument till flera destinationer. Allt för att ta bort onödiga steg i arbetsprocesserna.
• Verktyg för att skapa kloningsfiler med förinställda konfigurationsinställningar vilket innebär att konfigurationsinställningar automatiskt kopieras till utvalda maskiner. Detta underlättar vid installation av fler multifunktionsskrivare.
• Inbyggda säkerhetsfunktioner som överskrivning av hårddiskdata, krypterad hårddisk och rollbaserade accesskontroller till enheten säkerställer att endast auktoriserade användare har tillgång till enheten och att känslig information är säker.

Miljömedvetenhet
Miljörelaterade förmåner med WorkCentre 7545 och WorkCentre 7556 är bland annat:
• Xerox Emulsion Aggregate Ultra Low-Melt toner och induktionfixering minskar både strömförbrukning och uppvärmningstid.
• Den innovativa LED-skannern förbrukar mindre än en tredjedel av strömmen jämfört med en vanlig xenon-lampa. Den uppnår en skanninghastighet på 70 sidor per minut.
• Earth Smart: förvalda inställningar kan ställas in för tvåsidiga utskrifter, förprovtryck, med eller utan försättssida, återvunnet papper samt provutskriftsläge.
• Xerox är kvalificerat för ENERGY STAR och Blue Angel samt ingår i Green World Alliance. Xerox driver ett globalt initiativ för att uppmuntra alla företag att återvinna eller returnera förbrukningsmaterial enligt riktlinjer som minimerar miljöpåverkan.

Tillgänglighet och pris
WorkCentre 7545 och WorkCentre 7556 är tillgängliga omedelbart från 115 000 kr respektive 130 000 kr.

För ytterligare information kontakta:
Carl-Magnus Nilsson, produktchef Xerox, 08-795 18 06, carl-magnus.nilsson@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00, xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på ett flertal områden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer och tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Xerox har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.