Tellogruppen ökar kapaciteten med nya digitalpressar från Xerox

Söderköpingstryckeriet Tellogruppen har köpt två nya digitalpressar från Xerox för att kunna möta en ökad efterfrågan från kunderna.

Tellogruppen är Östergötlands snabbast växande tryckeri och utsågs till ett av årets Gasellföretag 2008. Miljöaspekterna har länge varit högt prioriterade i företaget och sedan 2006 är hela tryckeriet licensierat för att producera Svanenmärkta trycksaker. Tryckeriet har sina lokaler på Hamra industriområde i Söderköping och har 18 anställda. Företaget har märkt av en allt större efterfrågan från kunderna, inte minst inom variabeltryck. För att kunna möta behoven beslutade Tellogruppen sig för att investera i nya maskiner. Valet föll på två nya digitala tryckpressar, en Xerox DocuColor 8000AP Gold med en Colorworks 8000 efterbehandlare för färgtryck och en Xerox Nuvera 288 med efterbehandlare för svartvitt. – Vi har haft Xerox som samarbetspartner i många år. De ställer alltid upp och kommer snabbt med lösningar på problem. Xerox återvinningsprogram för tillbehör och förbrukningsmaterial är också helt i linje med våra höga miljökrav. De nya maskinerna går för högtryck och vi får in mer jobb än vi räknat med, säger Stig Göran Ringqvist, VD för Tellogruppen. Tellogruppens främsta områden är inom digitalt variabeltryck och manualer. De har även eget bokbinderi och kuverterar, adresserar och postnummersorterar online mot Postverkets register. – Vi ser en tydlig trend att kunder efterfrågar större grad av automatisering och högre produktivitet när de väljer digitala tryckpressar. DocuColor 8000 och Nuvera 288 ger tryckerier stora möjligheter att uppnå högre kapacitet och kvalitet, säger Johan Mikaelsson, ansvarig för Production Solution Group Xerox Sverige. Xerox levererar förutom tryckpressarna och efterbehandlingsmoduler även support. Avtalet löper på fem år.