• Xerox/

Xerox demonstrerar innovativ inkjetteknik som kontrollerar två miljarder bläckdroppar per sekund

Patenterad bläckteknik ger färgstark bildkvalitet på vanligt lågkostnadspapper

Stockholm, 20 maj 2010 – Under årets IPEX-mässa kommer Xerox att visa fördelarna med tryckladdad kontinuerlig matningsproduktion under en förhandsvisning av sin inkjetteknik för höghastighetsproduktion. Inkjetenheten drivs av 56 slitstarka piezoelektriska tryckhuvuden med fler än 49 000 munstycken som tillsammans sprutar ut nästan två miljarder bläckdroppar per sekund. Varje droppe träffar pappret med exakt pixelplacering samtidigt som skrivaren producerar fler än 2000 färgbilder per minut. Tekniken är utformad för färgproduktion med hög effekt på lågkostnadspapper med så kallad ”close-loop control” för oöverträffad tillförlitlighet och prestanda, något som behövs i produktionstryckmiljöer. – Xerox har länge betraktats som ledande inom tonerbaserad teknik för grafisk kommunikation. Nu satsar företaget på att tillämpa sitt stora lager av inkjettekniker och immateriella rättigheter för att tillgodose behoven hos produktionsanvändare, säger Jim Hamilton, gruppchef för avdelningen Production Hardware Consulting Services på InfoTrends. Färgstark bildkvalitet på lågkostnadspapper Tekniken kan producera upp till 500 fot, eller 152,4 meter, per minut. Dessutom på papper av lägre vikt vilket medför kostnadsbesparingar för tryckerier samtidigt som det bevarar uppskattningsvis 2 000 träd per år. Xeroxs inkjetteknik för produktion ger färgstark bildkvalitet på obehandlade lågkostnadspapper utan någon särskild beläggning eller bindmedel. Detta möjliggörs av banbrytande höghastighetsfunktioner som innehåller en sensor för att exakt styra varje bläckstrålemunstycke i arbete, vilket automatiskt kompenserar för om någon stråle skulle klicka. – Den digitala produktionstekniken är ett under av forskning och teknik och ett exempel på hur vår unika differentierade bläckteknik kan tillgodose behoven hos produktionskunder, säger Sophie Vandebroek, teknikchef på Xerox och ordförande för Xerox Innovation Group. Innovationer som används Tekniken innehåller innovationer som bygger på mer än 2 000 patent som har utvecklats av forskare och vetenskapsmän på Xeroxs laboratorier i Wilsonville (Oregon, USA), Toronto (Kanada) och Webster (New York, USA). Innovationerna omfattar: • Robust tryckhuvuddesign: Xerox har tillverkat över en miljon tryckhuvuden hittills. Det rostfria skrivhuvudet är ungefär lika stort som två kortlekar men innehåller trots detta 880 mikroskopiska munstycken. Varje munstycke är hälften så brett som en människas hårstrå. Tryckhuvuddesignen möjliggör en modulbaserad metod för att producera tryck med full bredd, upp till högst 20,5". De 56 tryckhuvudena sitter tätt samman för att uppnå höghastighetstryck i fyra färger och med 600 dpi. • Ny IOWA-sensor (Image On Web Array): Kärnan i Xeroxs unika teknik är den sensor som läser av miljarder droppar per sekund så att de hamnar exakt där de ska vara. En intelligent skannerlösning registrerar varje tryckhuvud och justerar automatiskt placering vid behov. Till skillnad från konkurrerande inkjetsystem som drar ner produktionstakten genom att kräva operatörstillsyn kan IOWA-sensorn upptäcka när en sida saknar rätt mängd färg och automatiskt korrigera detta för att säkerställa enhetlig färg utan att behöva avbryta produktionen. • Produktionsbläck: Tekniken bygger på en patenterad, granulerad, hartsbaserad formulering som inte tränger igenom pappret, vilket säkerställer skarp bildkvalitet på vanligt obehandlat och obestruket lågkostnadspapper. Vattenaktigt eller vattenbaserat bläck drabbas ofta av genomblödning och olyckliga färgincidenter, som oftast kräver dyrare och specialbehandlat papper. Formuleringen av bläcket möjliggör även avfärgning av dokument, vilket är svårt att uppnå med liknande bläck. Xeroxs inkjetteknik för produktion är den enda med det högsta betyget för avfärgning utan att använda dyra beläggningsmaterial på papperet innan tryck. Betyget är "Bra" och ges av INGEDE, en grupp av ledande europeiska papperstillverkare som representerar International Association of the Deinking Industry. Demonstrationen av Xeroxs inkjetteknik äger rum i Xerox monter på IPEX 2010, Hall 7, 18-25 maj.