Xerox förvärvar NewField IT

Stärker utbudet inom Managed Print Services

Stockholm den 26 maj 2011 – Xerox förvärvar NewField IT, ett företag med bas i Storbritannien som erbjuder konsulttjänster och mjukvarulösningar kring utskrifter. Förvärvet stärket Xerox marknadsledande utbud inom hanterade utskriftstjänster (Managed Print Services - MPS).

NewField IT hjälper företag att snabbare tillämpa MPS genom konsulttjänster och egen mjukvara. Ett exempel är programsviten Asset DB som skapar visuella kartor av våningsplan för att visa hur resurser som skrivare och kopieringsmaskiner används på kontoret. Genom att kombinera visuella kartor med en databas som spårar användarmönster för dokumentenheter kan både små och stora arbetsplatser få en bättre överblick och kontroll över hur maskinerna används och över kostnaderna.

– NewField IT:s Asset DB är ett användarvänligt program som gör att vissa MPS-tillämpningar kan göras upp till fyra gånger snabbare. Det gör att våra kunder snabbare kan nå avkastning på de investeringar som görs inom MPS, säger Stephen Cronin, President, Global Document Outsourcing, Xerox.

NewField IT kommer att driva sin verksamhet som ett helägt dotterbolag till Xerox. Grundarna Robert Newry och James Duckenfield kommer fortsätta att tillsammans leda företaget med Newry som rapporterar direkt till Cronin. NewField IT kommer att behålla sitt namn och huvudkontoret i Twickenham, Storbritannien. Amerikanska verksamheten fortsätter med bas i Philadelphia. Medarbetare fortsätter arbeta under NewField IT.

– Som en oberoende enhet kan vi dra fördel av Xerox globala position och investeringar inom MPS-området för att växla upp vår verksamhet och teknik, säger Robert Newry. Vår affärsfokus mot kunder förblir detsamma: vi fortsätter vara en central del av det MPS-utbud som erbjuds genom en rad leverantörer på området. Vi kommer att fortsätta som ett opartiskt tjänsteföretag på marknaden.

Gartner inkluderade Xerox i ledarkvadranten i 2010 Magic Quadrant for Managed Print Service Worldwide.

För ytterligare information kontakta:
Johan Mikaelsson, nordisk marknadsdirektör, Xerox Production Systems, 08-795 10 82, johan.mikaelsson@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00, xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på tre huvudområden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer, samt tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Genom ACS, ett dotterbolag som Xerox förvärvade i februari 2010, kan Xerox även erbjuda omfattande outsourcinglösningar för affärsprocesser och IT, inklusive databehandling, hantering av personalförmåner, finanssupport samt tjänster kring kundrelationshantering för kommersiella och statliga organisationer över hela världen. Xerox 134 000 medarbetare tar hand om kunder i fler än 160 länder.

Xerox Europe har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.