Xerox i topp 25 över antalet registrerade patent under 2009

Xerox fick 706 amerikanska patent beviljade förra året, en ökning med 16 procent från 2008. Därmed hamnar de ännu en gång i topp 25 över företag med flest nyregistrerade patent.

Patenten under 2009 inkluderar dem från PARC (Palo Alto Research Center) och XMPie, som båda är helägda dotterbolag till Xerox. Flera av årets patent är redan på plats i nyligen lanserade produkter, lösningar och tjänster, medan andra ligger till grund för nästa generations lanseringar. – Det är nödvändigt för våra kunders framgång att vi fortsätter att leverera innovationer. Våra uppfinningar är grunden för allt vad Xerox gör. Över 2 400 av våra befintliga eller före detta anställda har erhållit fem eller fler patent var – en fantastisk prestation, säger Sophie Vandebroek, CTO på Xerox och chef för Xerox Innovation Group. Med över 361 patent och patentansökningar är Xerox nya ColorQube 9200 multifunktionsskrivare ett exempel på Xerox kontinuerliga engagemang för innovationer. Skrivaren har en kassettfri vaxtoner som ger upp till 62 procent lägre kostnader för färgutskrifter och minskar kontorsavfallet med 90 procent. Fuji Xerox Co. Ltd. i Japan beviljades 425 amerikanska patent, en ökning med 28 procent från 2008. Sammanlagt registrerade Xerox-koncernen 1 131 patent, vilket placerar Xerox som nummer 12 i världen. Fuji Xerox patent var inte inkluderade i rankingen som nyligen sammanställdes av det amerikanska patentanalysföretaget IFI Patent Intelligence. Xerox och Fuji Xerox investerar tillsammans cirka 1,5 miljarder dollar årligen i forskning och utveckling. Uppfinningarna 2009 återfinns inom ett antal olika tekniska områden, från nanoteknik och materialsyntes till kontrollsystem, mjukvaror och smarta dokumenttekniker. Sedan företaget bildades har Xerox erhållit omkring 55 000 globala patent.