Xerox köper irländskt dokumenthanteringsföretag

Xerox köper det irländska företaget Irish Business Systems (IBS) för 21 miljoner euro. IBS erbjuder dokumenthanteringstjänster och är den största oberoende leverantören av tryckeri- och skrivarprodukter i Irland.

Genom köpet av IBS får Xerox tillgång till över 11 000 nya kunder över hela Irland och Nordirland. De senaste två åren har Xerox expanderat både sin distribution till marknaden för små och mellanstora företag och leveranskapaciteten inom dokumenthantering genom uppköp och partnersamarbeten med återförsäljare och generalagenter i Europa. – Xerox expansion i kanalen fortsätter att vara en viktig del av vår strategi i Europa. Detta är vårt andra europeiska uppköp de senaste två åren. IBS är en stark leverantör och deras distribution och kundsupport kompletterar fördelarna med Xerox teknik och lösningar. Tillsammans stärker vi vårt erbjudande till små och mellanstora företag samtidigt som vi expanderar inom managed print services, säger Douraid Zaghouani, senior vice president, European Channels Group, Xerox Europe. IBS kommer att sälja hela Xerox produktutbud, inklusive alla Phaser-, WorkCentre- och ColorQube-skrivare och multifunktionsmaskiner. – Xerox köp av IBS är goda nyheter både för våra kunder och våra anställda. Vi kan nu erbjuda alla fördelar med Xerox marknadsledande produkter och expertis inom dokumenthanteringstjänster, säger Jerry Carey, Group Managing Director, Irish Business Systems. IBS kommer att vara ett helägt dotterbolag till Xerox. Grundaren Jerry Carey kommer att fortsätta som VD för företaget och jobba tillsammans med Xerox andra distributionskanaler i regionen. IBS behåller sitt namn och huvudkontoret i Cork. Xerox har för närvarande över 700 anställda i Irland och Nordirland, i Dublin, Belfast och Dundalk.