• Xerox/

Xerox lanserar marknadens första skalbara produktionsskrivare med inbyggd multifunktion

Xerox Colour 550/560 är en effektiv digitalfärgskrivare med flera tillval. Det gör att produktionsföretag får tillgång till rätt kontorsfunktioner utan att tumma på kvaliteten, samtidigt som kontorsanvändare kan utnyttja de högkvalitativa produktionsegenskaperna.

Stockholm, den 4 februari 2011 – Xerox senaste digitalfärgskrivare producerar snabbt en rad tillämpningar, från marknadsföringsmaterial och fotoböcker till nyhetsbrev och PowerPoint-presentationer. Xerox Colour 550 skriver ut 50 färgsidor eller 55 svartvita sidor per minut, medan hastigheten för Xerox Colour 560 är 60 respektive 65 sidor.

Skrivaren, utrustad med en stor lättanvänd pekskärm i färg, är ett effektivt verktyg för printbutiker, mindre tryckerier, interna marknads- och produktionsavdelningar, reklambyråer och kontorsmiljöer.

– Maskinen är oerhört enkel att hantera och de många tillvalen gör den till marknadens första riktigt skalbara produktionsmaskin som passar kontorsanvändare lika bra som professionella användare, säger Carl-Magnus Nilsson, produktchef på Xerox.

Bland tillvalen till Xerox Colour 550/560 finns flera färgbehandlingsservrar samt efterbehandlingsfunktioner som vik- och häftfunktion, z- och c-vik, och en ”decurler” som slätar ut utskriften. Inom kort kommer även frontskär- och fyrkantsrygg som tillval. En enkel men effektiv lösning för snabba utskriftsjobb är den frontmonterade USB-porten som gör det möjligt att printa eller scanna direkt från eller till USB-sticka.

Xerox Colour 550/560 hanterar format från A5 till SRA3 och har, med tillval, laddningskapacitet för 4000 ark i SRA3 format. Standard är 3260 ark i olika storlekar och max antal 7260 ark. Skrivaren är dessutom marknadens enda produktionsmaskin med 2400 x 2400 dpi upplösning och det går att ladda både toner och papper under pågående utskriftsjobb.

Viktiga funktioner hos Xerox Colour 550/560 för produktionsmiljöer:
• Standardbildkvalitet med 2400 x 2400 dpi upplösning och EA-toner med låg smälttemperatur ger en jämn och offsetliknande yta
• Inbyggda efterbehandlingsfunktioner ger en professionell finish med häftning, hålslagning, falsning och häftesframställning för presentationer, broschyrer, rapporter och nyhetsbrev
• Avancerade färghanteringsverktyg och arbetsflöden med Xerox MFP kontrollenhet som standard och fyra färgservrar att välja mellan:

-          Xerox Integrated Fiery Color Server
-          EX Print Server, från Fiery
-          CX Print Server, från Creo
-          Xerox FreeFlow Print Server

Fler fördelar för kontorsmiljöer:
• Äkta multifunktionsprodukt – utskrift, kopiering, fax och scanning, inklusive scanning till dator, USB eller e-post samt med inbyggs OCR som tillval
•Skydda informationen med inbyggda säkerhetsfunktioner som IP-filtrering, bildöverskrivning, skyddad utskrift, krypterad avläsning till e-post, behörighetskontroll och IPv6-stöd. Unik säkerhetscertifiering med ISO 15408.
• Justera skrivarinställningar för förbättrad effektivitet eller ekonomi, eller efter specifika tillämpningar
• Optimera produktiviteten genom att låta flera användare utföra olika jobb samtidigt
• Förenkla processen att inhämta, redigera, hantera och lagra dokument och arbetsflödeslösningar via tex Xerox Scan to PC Desktop

Tillgänglighet
Xerox Colour 550/560 är tillgänglig för omedelbar leverans. Maskinen visas under Print 2011 (9-11 februari, Kistamässan), i Xerox monter F:30.

För ytterligare information kontakta:
Carl-Magnus Nilsson Product Marketing Manager Xerox, 08-795 18 06, carl-magnus.nilsson@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00,
xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på tre huvudområden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer, samt tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Genom ACS, ett dotterbolag som Xerox förvärvade i februari 2010, kan Xerox även erbjuda omfattande outsourcinglösningar för affärsprocesser och IT, inklusive databehandling, hantering av personalförmåner, finanssupport samt tjänster kring kundrelationshantering för kommersiella och statliga organisationer över hela världen. Xerox 136 000 medarbetare tar hand om kunder i fler än 160 länder.

Xerox Europe har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.

2011 firar Xerox 50 år i Sverige.