Xerox lanserar snabb tryckpress för storformat

STOCKHOLM, 2 juli, 2013 – Xerox nya Wide Format IJP 2000 ger tryckerier den extra hastighet som behövs för att producera fler jobb snabbare. Skrivaren svarar på den ökade efterfrågan på stora vepor för inomhusbruk, skyltar och point-of-sale-material och gör att tryckerier kan ta emot och genomföra fler storformatsjobb och även producera de jobb som kommer in i sista minuten.

– Nya IJP 2000 bryter mönstret vad gäller hastighet och ger våra kunder stora konkurrensfördelar. En del av utmaningen i att jobba med storformat är att det kan bli avbrott i arbetsprocessen vilket i sin tur kan hämma lönsamheten. Därför har vi designat en tryckpress som aldrig slår av på takten, säger Carl-Magnus Nilsson, produktchef på Xerox Sverige

Nyckelfunktioner i IJP 2000 inkluderar:

• Ökade tryckhastigheter:
    Klarar tryckjobb över 40 gånger snabbare än jämförbara storformatsystem (upp till 420 kvadratmeter per timme med 1600 x 1600 dpi). Detta gör att högkvalitativa färgskyltar kan tryckas på fem sekunder, banners på nio meter trycks på en minut och vid produktion klarar den 200 sidor på cirka 20 minuter.
  • Stationära printhuvuden:
    Gör att pappret kan bearbetas av fem printhuvuden i en enda körning. Det ger färre rörliga delar samt högre hastighet och mindre underhåll.
  • Expansivt sortiment för specialmedia:
    Ger tryckerier möjlighet att erbjuda flera olika storformatsalternativ, så som tyg för vepor, glansiga foton, satin eller bakgrundsbelyst film, i tillägg till standardpapper och behandlat papper.
  • Branschledande program för storformat:
    Caldera GrandRIP+ håller enheten igång i full fart samtidigt som jobben bearbetas. Programvaran är enkel att använda och inkluderar färgmatchning för ett enhetligt utseende mellan olika sorters jobb.
  • Personlig mjukvara (tillval):
    Med Xerox FreeFlow VI Design Express kan användare skapa personligt material snabbt och effektivt. Verktyget Adobe InDesign plug-in, som förenklar design och skapandet av olika skyltar, innehåller mallar och steg-för-steg-instruktioner.

IJP 2000 visades upp under FESPA-mässan i London den 25-29 juni och kommer även att visas upp under PRINT 13-mässan i Chicago den 8-12 september.

TIllgänglighet
Ordertagning för Xerox Wide Format IJP 2000 startar i juli.

Det går även att följa Xerox Sverige på Facebook och Twitter

Ända sedan Xerografi uppfanns för 75 år sedan, har Xerox förenklat arbetet för företag. Idag är Xerox världsledande inom affärsprocesser och dokumenthantering, och hjälper människor att bli mer effektiva så att de kan fokusera på sina riktiga affärer. Med fler än 140 000 Xerox anställda och med kunder i 160 länder tillhandahåller vi affärstjänsterutrustning för utskrift och tryck samt mjukvara för kommersiella och offentliga organisationer.

För mer information, besök www.xerox.com.

Xerox har sitt svenska huvudkontor i Upplands Väsby, norr om Stockholm, tillverkning och logistikverksamhet på Irland, Storbritannien och Holland, samt ett forsknings och utvecklingscenter – Xerox Research Centre Europe – i Grenoble, Frankrike.