Xerox lanserar två nya ColorQube-skrivare

Nya skrivare med solid ink-teknik ger färgutskrifter av hög kvalitet till lägre kostnad och med mindre avfall.

Stockholm, den 27 oktober 2010 – Xerox lanserar två nya kontorsfärgskrivare för A4-format i ColorQube-serien. Xerox ColorQube 8570 är utvecklad för små och medelstora företag med vanliga kontorsbehov, medan Xerox ColorQube 8870, som erbjuder låg total ägandekostnad, är utvecklad för alla sorters företag med större utskriftsbehov.

Med utskriftshastigheter på upp till 40 sidor i minuten i både färg och svartvitt är skrivarna idealiska för företag som behöver färgutskrifter för affärsavtal, rapporter och broschyrer, samt svartvita utskrifter av exempelvis e-post och kalkyldokument.

– Båda ColorQube-skrivarna använder samma unika solid ink-teknik från Xerox som den prisbelönta ColorQube 9200-serien som lanserades förra året. Tekniken bidrar till att drastiskt minska miljöpåverkan och driftkostnader från kontorsutskrifter. Den kassettfria tekniken innebär att mängden avfall och återvinningsmaterial som genereras vid användning, minskas med 90 procent jämfört med färglaserskrivare, säger Carl-Magnus Nilsson, produktchef på Xerox.

ColorQube 8870 erbjuds med prisplanen Hybrid Colour som väsentligt minskar kostnaden för färgutskrifter. Hybrid Colour är inte som vanliga prisplaner där kostnaden för en sida helt i färg, till exempel ett foto, är densamma som kostnaden för en sida med endast lite färg, till exempel en företagslogotyp. Xerox kan nu erbjuda färgutskrifter till priset av svartvitt även på A4-skrivare.

Kunder som använder Hybrid Colour-prisplanen för ColorQube 8870 betalar bara för mängden färg som används på varje sida. Ett dokument med en logotyp och mindre grafik kostar därför inte mer än om den skulle skrivas ut i svartvitt. Dokument med lite mer färgtäckning, till exempel en webbsida eller broschyr, kostar ungefär hälften så mycket som en helsidesutskrift från en färglaserskrivare. Även kostnaden för utskrifter med hög färgtäckning, till exempel ett fastighetsprospekt med mycket bilder, är mindre än med likvärdiga A4-färgskrivare.

Egenskaper
● Colour by Words: ett färgredigeringsverktyg som låter användare välja från ett urval av vanliga uttryck som underlättar färgval för snabba utskriftsjobb, till exempel ”red apple more red” eller ”blue sky more saturated”. Bara äpplet blir rödare och himlen mer mättad, inte hela bilden.
● True Adobe Postscript 3- och PANTONE-godkända färgsimuleringar som ger distinkt text och skarpa färgbilder.
● Hög detaljskärpa och fina halvtoner tack vare utskriftsupplösningen 2400 FinePoint.

Miljöfördelar
● Både ColorQube 8570 och ColorQube 8870 är ENERGY STAR-certifierade.
● GreenPrint-programvara som gör användare uppmärksamma på, och tar bort, oönskade sidor innan utskrift genom att analysera varje sida som skickas till skrivaren. Programvaran letar efter typiska egenskaper hos oönskade sidor, exempelvis en sista sida med bara en URL, bannerannons, logotyp eller liknande.
● Intelligent Ready-funktion som minskar energiförbrukningen genom att enheten lär sig arbetsgruppens användningsmönster och sätts i lågeffektläge när den inte används.
● Möjligt att göra utskrifter på en mängd olika media, även återvunnet papper, utan att behöva kompromissa med färgkvaliteten.

Pris och tillgänglighet
ColorQube 8570 och ColorQube 8870 är tillgängliga omedelbart till listpriser från 6 000 kr respektive 19 000 kr.

För ytterligare information kontakta:
Carl-Magnus Nilsson, Xerox Sverige, 08-795 10 00, carl-magnus.nilsson@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00, xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på ett flertal områden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer och tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Xerox har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.