• Xerox/

Xerox lanserar världens första vattenfria inkjetsystem för högvolymsproduktion

Nya Xerox CiPress 500 öppnar för nya intäktsströmmar genom lönsamma, stora produktionsvolymer.

Stockholm, 20 september 2011Xerox CiPress 500 Production Inkjet System är världens enda vattenfria inkjetsystem för högvolymsproduktion. Maskinen har dubbla motorer och skriver ut 152 meter, motsvarande 2050 A4-sidor, i helfärg per minut, vilket effektiviserar produktionen av trycksaker för marknadsföring, transpromo och publishing.

Inkjetsystemet har testats av dmh Marketing Partners, ett amerikanskt företag inom direktreklam som producerar mer än 800 miljoner utskick varje år. Genom att använda Xerox CiPress 500 fick dmh en konsekvent kvalitet från sida till sida, vilket frigjorde tid från att rekalibrera tryckpressen. Tid som istället kunde utnyttjas till att utveckla lönsamma intäktsmöjligheter.

– Vi letar hela tiden efter banbrytande teknik för att driva produktionsprocessen och vi anser att CiPress 500 har den bästa tekniken för höga volymer, säger Randy Seberg, teknikchef på dmh Marketing Partners.

Vattenfri teknik
Xerox CiPress 500 bygger på patenterad ”solid ink” teknik vilket gör att användare kan skriva ut på helt vanligt lågkostnadspapper utan att bläck tränger igenom. Detta – tillsammans med självövervakande och autokorrigerande produktionskontroller – ger en högpresterande, pålitlig maskin som trycker tiotals miljoner sidor varje månad. Xerox FreeFlow Print Server förbättrar produktiviteten ytterligare genom att hantera komplexa jobb utan att utskriftshastigheten påverkas.

– Förutsägbarheten är väldigt hög – det första arket ser likadant ut som ark nummer 500 000, vilket jag aldrig har kunnat säga om en offsetpress, säger Seberg.

Fler jobb och mindre kostnader med Xerox IntegratedPlus
Tryckerierna kan bli ännu mer produktiva med Xerox IntegratedPlus, ett nytt program som utnyttjar plattformen med öppna standarder med Xerox printserver FreeFlow och olika branschledande mjukvarulösningar från partners. Det första erbjudandet i detta område är Xerox GMC IntegratedPlus med en kundanpassad mjukvara för Xerox FreeFlow Print Server och CiPress 500, vilket ger en extra skjuts åt produktiviteten. Resultatet är konsekvent kvalitet, tvåvägs datakommunikation, minskade arbetskostnader och färre tillfällen för fel i en produktionsrunda. Tillsammans driver detta både volym och intäktstillväxt.

– Eftersom behovet av färgutskrifter fortsätter att öka blir inkjetmaskiner som Xerox CiPress 500 strategiskt viktiga eftersom de gör det möjligt för tryckleverantörer att få bättre lönsamhet i uppdragen, säger Johan Mikaelsson, nordisk marknadsdirektör hos Xerox.

Xerox CiPress 500 förhandsvisades på Graph Expo i Chicago förra veckan. Maskinen som användes var en enkel tryckpress med kapacitet för dubbelsidigt tryck. Denna konfiguration har samma fördelar som versionen med dubbla motorer och kan uppgraderas vid behov.

Tillgänglighet
Order tas emot nu för installation senare i år.

För ytterligare information kontakta:
Johan Mikaelsson, nordisk marknadsdirektör, Xerox Production Systems, 08-795 10 82,
johan.mikaelsson@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00, xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på tre huvudområden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer, samt tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Genom ACS, ett dotterbolag som Xerox förvärvade i februari 2010, kan Xerox även erbjuda omfattande outsourcinglösningar för affärsprocesser och IT, inklusive databehandling, hantering av personalförmåner, finanssupport samt tjänster kring kundrelationshantering för kommersiella och statliga organisationer över hela världen. Xerox 134 000 medarbetare tar hand om kunder i fler än 160 länder. Xerox Europa har även verksamheter för tillverkning och logistik i Irland, Storbritannien och Nederländerna, samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.com.