Xerox och McAfee skyddar skrivare från skadlig kod

Stockholm, 29 oktober, 2012 Xerox och McAfee presenterar ett nytt skydd mot skadlig kod och virus för nätverksbaserade multifunktionsskrivare med mjukvaran McAfee Embedded Control. Mjukvaran använder en sofistikerad filtreringsmetod som endast tillåter användande av godkända program. Hoten från skadlig kod och virus associeras oftast med persondatorer, men under säkerhetskonferensen McAfee FOCUS 12, visade Xerox att alla nätverksenheter kan vara sårbara.

– Då en multifunktionsenhet tar emot data och behandlar den för utskrift, kopiering, skanning eller fax, är den sårbar för attacker av skadlig kod – en sårbarhet som ofta förbises, säger Tom Moore, vice president, Embedded Security, McAfee.

Xerox och McAfees säkerhetslösningar förenklar processen för IT-administratörer med inbyggd mjukvara i multifunktionsenhetens kontroll (enhetens huvuddator) för att omedelbart identifiera och åtgärda säkerhetsproblemet. Detta gör att IT-administratörer slipper att ständigt jobba för att leta skadlig kod för att proaktivt blockera den.

– IT-administratörer ser sällan skrivare som ett hot - och i och den ökade nivå av säkerhet som Embedded Control innebär så kan de släppa all oro kring skrivarna, säger Rick Dastin, president, Xerox Office and Solutions Business Group.

En undersökning från Xerox och McAfee visar ett stort behov av säkerhet i nätverksbaserade skrivare och multifunktionsenheter. Undersökningen, som genomfördes bland kontorsarbetare tidigare i år, visade att mer än hälften (54 procent) inte alltid följer företagens IT-säkerhetspolicys (33 procent) eller inte ens känner till företagets säkerhetspolicies (21 procent) Undersökningen visade även att 39 procent av de anställda som kopierar, skannar och skriver ut konfidentiell information på jobbet någon gång har undrat om informationen på en nätverksbaserad enhet är skyddad.

Xerox-enheter med McAfee Embedded Control och McAfee Embedded Management blir tillgängliga under 2013, med produkter i produktlinjerna Xerox WorkCentre och Xerox ColorQube.

För mer information om Xerox partnerskap med McAfee, samt filmer och bilder, besök www.xerox.com/security.

Jonathan Stara, Spotlight PR, 076-545 40 14, jonathan.stara@spotlightpr.se

Xerox Sverige är den svenska delen av Xerox, som är världens ledande företag inom affärsprocesser och dokumenthantering.  Xerox teknik, kompetens och tjänster gör det möjligt för arbetsplatser – från små företag till stora globala organisationer - att förenkla hur arbetet utförs och låta kunderna fokusera mer på det som betyder mest: kärnverksamheten. Xerox erbjuder outsourcing av affärsprocesser och IT- tjänster, inklusive databehandling, lösningar inom vårdsektornHR-administrationfinansiell supporttransportlösningar och CRM-tjänster till organisationer över hela världen.

Företaget erbjuder även ledande dokumentteknik, tjänster, mjukvara för grafisk kommunikation och kontorsmiljöer i alla storlekar. Xerox har idag över 140 000 medarbetare representerade i mer än 160 länder. För mer information, besök www.xerox.se.