Xerox utökar molntjänster för medelstora företag

Stockholm, Sverige, 2 februari, 2012 – Xerox lanserar en ny serie molntjänster för medelstora företag. Tidigare har liknande tjänster endast varit tillgängliga för större globala företag. De nya tjänsterna inkluderar Infrastruktur som tjänst (IaaS) för midrange och Intel-system samt molnbackup och Disaster Recovery-tjänster och kommer att säljas genom Xerox återförsäljare (VARs).

Xerox molntjänster hjälper företag att säkra applikationer, data och IT-plattformar. Tjänsten, som även innefattar hantering av arbetsbelastning, har en prissättningsmodell som utformats för att passa företag med en omsättning från ca 70 miljoner kronor till ca 1, 7 miljarder kronor.

-       Molnet beskrivs ofta som en komplex infrastrukturlösning ämnat för större bolag. I själva verket är det precis lika relevant att hantera IT-verksamheten i molnet för mindre företag. Det kan till och med vara ännu mer lönsamt. Xerox IaaS och Backup & Recovery-tjänster kan idag erbjudas via en "pay-as-you-go"-modell, vilket gör att företagen endast betalar för vad de använder, säger Ken Stephens, Senior Vice President för molntjänster på Xerox.

De nya tjänsterna omfattar:

• Xerox Cloud IaaS för midrange och Intel-system
    • Många molnleverantörer - för medelstora företag – saknar stöd för flera operativsystem, databaser, applikationsarv och Enterprise Resource Planning (ERP) system. Xerox Cloud IaaS möter kraven från olika verksamhetsmodeller.
    • Xerox levererar säkra molntjänster via fem globala datacenter, som kan delas med andra företag, och virtualiserade nätverk.
    • IaaS installeras snabbt och är färdig att användas med en on-demand-baserad process för val av försörjningsgrad.
    • IaaS garanterar total kapacitet för spårning, revision och rapportering.
  • Tjänster för molnbackup och Disaster Recovery
    • Dataåtervinning, applikationer och operativsystem - allt finns på servern och kan återställas på mindre än 24 timmar.
    • En prisvärd strategi för medelstora företag som behöver backup och recovery med ett månatligt, verktygsbaserat pris som gör att kunderna endast betalar för vad de använder.
    • Inga långa kontrakt krävs.
    • Business Cloud-infrastruktur som används för större bolag finns även för medelstora företag.
    • Replikering, säkring och kryptering av backup genomförs dagligen.

Jonathan Stara, Spotlight PR, 076-545 40 14, jonathan.stara@spotlightpr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på tre huvudområden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer, samt tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Genom ACS, ett dotterbolag som Xerox förvärvade i februari 2010, kan Xerox även erbjuda omfattande outsourcinglösningar för affärsprocesser och IT, inklusive databehandling, hantering av personalförmåner, finanssupport samt tjänster kring kundrelationshantering för kommersiella och statliga organisationer över hela världen. Xerox 134 000 medarbetare tar hand om kunder i fler än 160 länder.

Xerox Europa har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information, besök www.xerox.se.