• Xerox/

Xerox utsedd till “ledare” av analysfirma i 2010 års rapport om multifunktionsskrivare (MFP) och skrivare

​Stockholm, den 4 augusti 2010 – Xerox har av Gartner placerats i ledarkvadranten i analysföretagets rapport “Magic Quadrant for MFPs and Printers¹”.

Magic Quadrant är ett analysverktyg utvecklat av Gartner, som ger grafiska beskrivningar av en marknads utveckling, mognad och aktörer, liksom en utvärdering av företag utifrån vision och genomförandeförmåga.

I rapporten definierar Gartner ledare som:

• Ledare är de som är som är bäst på att erbjuda MFP (inklusive SMFP), skrivare och tillhörande skrivarlösningar och –tjänster, oavsett var kunden finns.
  • Leverantörer i ledarkvadranten erbjuder den bredaste produktportföljen i förhållande till sina konkurrenter och de stöds av en försäljningskanal som kan leverera produkterna där kunderna önskar att upphandla dem.
  • Ledare har en genomgående hög marknadsandel över hela världen och kan leverera en konsekvent servicenivå i de regioner där Gartners kunder finns.
  • Ledare tenderar att ha den största globala räckvidden, uppfinningsförmågan, resurserna, kunnandet och visionerna för att leverera högsta nivå av stöd för sina existerande och framtida kunder globalt.
  • Ledare har en bevisad förmåga att ta sin forskning och utveckling vidare till produkter och lösningar som kunderna behöver.

– Ledarutmärkelsen stödjer Xerox långsiktiga engagemang i att hjälpa kunderna att öka sin produktivitet, sänka sina kostnader och uppnå bättre affärsresultat, säger Rick Dastin, chef för Enterprise Business Group, Xerox Corporation. Vårt mål är att säkerställa att tekniken, mjukvaran och arbetsprocesserna banar väg för att kunderna ska kunna fokusera på sin egen affärsverksamhet.

Xerox erbjuder den mest kompletta portföljen av produkter, tjänster och lösningar med färg- och svartvita skrivare, multifunktionssystem för kontor samt tjänster som hjälper kunder som Blue Legacy, Las Vegas’ City Center och Technip att möta sina utmaningar inom dokumenthantering.

Xerox miljöarbete omfattar en löpande utveckling av sin bläckteknik med bläck utan patron, som producerar mindre avfall och reducerar emballage. En multifunktionsskrivare ur Xerox ColorQube 9200-serien producerar 10 procent mindre koldioxid under sin livstid än en motsvarande laserbaserad multifunktionsskrivare.

-XXX-

Not: ¹Gartner “Magic Quadrant for MFPs and Printers” av Federico De Silva Leon, et al. 26 juli 2010.

*The Magic Quadrant is copyrighted 2010 by Gartner, Inc. and is reused with permission. The Magic Quadrant is a graphical representation of a marketplace at and for a specific time period. It depicts Gartner’s analysis of how certain vendors measure against criteria for that marketplace, as defined by Gartner. Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in the Magic Quadrant, and does not advise technology users to select only those vendors placed in the “Leaders” quadrant. The Magic Quadrant is intended solely as a research tool, and is not meant to be a specific guide to action. Gartner disclaims all warranties, express or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.

För ytterligare information kontakta:
Stefan Ivarsson, Channel Director Sweden, Xerox Sverige, 0765-36 10 40, stefan.ivarsson@xerox.com
Bite Communications, 08-402 01 00, xerox@bitepr.se

Om Xerox Europa
Xerox Europa, den europeiska delen av Xerox Corporation, marknadsför ett omfattande sortiment av såväl hårdvara och mjukvara som lösningar och tjänster. Verksamheten fokuserar på ett flertal områden: små och stora kontorsmiljöer, produktions- och grafiska miljöer och tjänster som omfattar konsultverksamhet, systemdesign och projektstyrning, samt dokumentoutsourcing. Xerox har fabriker och logistikverksamhet på Irland, i England och Nederländerna samt ett forsknings- och utvecklingscenter i Grenoble, Frankrike. För mer information besök www.xerox.se.