XL BYGG city – ny byggbutik för innerstadsfolket

Report this content

Den 12 april får Stockholms innerstad en ny byggbutik med fokus på bostadsrättsföreningar och bostadsrättsinnehavare. Det är XL BYGG City som öppnar på Kungsholmen. Butiken kommer att erbjuda färdiga lösningar enligt monterat och klart-idén för allt som rör renovering och inredning. I butiken blir det inspirationsmiljöer för hemmets alla delar.

Den nya butiken utvecklar XL-kedjans koncept ”Monterat & Klart” till att omfatta i stort sett alla typer av bygg- och renoveringsarbeten som kan behövas i hemmet. Tanken är att det ska bli enklare att få professionell hjälp med att sätta in nytt badrum, kök och andra delar i bostaden. XL BYGG City har ett stort antal lokala hantverkare som utför jobbet från början till slut.

Just våtutrymmen, menar butikschefen Thomas Pettersson, kan vara ett gissel för bostadsrättsinnehavare och ofta även för bostadsrättsföreningar.

– Många gånger saknar föreningen kunskap om vad som gäller vid byggnation i våtutrymmen när en enskild medlem vill ha tillstånd att renovera badrummet. Det är vanligt att föreningens styrelse alltför lättvindigt ger tillstånd utan krav på dokumentation, berättar Thomas Pettersson. Har man otur kan det bli en dyr nota för föreningen om jobbet inte utförts fackmannamässigt och lägenheten bytt ägare. Ett sådant läckage täcks inte av försäkringen och föreningen kan tvingas stå för hela kostnaden.

Enligt Thomas Pettersson är det här ett vanligt problem som butikens experter kan hjälpa till med att undvika.

– Det finns många frågor vi kan hjälpa både föreningarna och enskilda lägenhetsinnehavare med, säger Thomas Pettersson. I butiken ger vi råd och bollar idéer och sedan kan vi hålla i hela byggprocessen med hjälp av våra hantverkare. Vi tror att många är intresserade av detta eftersom det blir enklare och tryggare med en kontakt som tar ansvar för hela processen.

Den 800 kvm stora butiken ligger vid Kungsholms Torg. Lokalen är inredd av Mija Kinning, känd från Bygglov och Roomservice, och det är tänkt att butiken ska ha en känsla av hemmamiljö som ska ge kunderna inspiration, kunskap och handfast hjälp.

– Mija kommer att återkomma med jämna mellanrum och ändra inredningen så att det ständigt känns nytt och fräscht, avslutar Thomas Pettersson.

För mer information:
Thomas Pettersson, butikschef XL BYGG City, telefon: 076-526 5206