XLENT Technology fortsätter sin satsning för att hjälpa företag att få kontroll över den växande mängden digital information.

Report this content

Hur hanterar företagen den växande mängden producerad digital information, som ökar med ca. 125% per år. Affärskritisk information skickas allt oftare digitalt. Det har lett till att regler för arkivering och spårbarhet av den digitala informationen läggs på företagen. SOX, ISO, IAS och ”Svensk kod för bolagsstyrning” är några av dessa regler som kräver kontroll över verksamhetens digitala informationsmängder. Lösningen på detta problem benämns Information Lifecycle Managment (ILM). I januari öppnades kunskapscentret ”ILM Center of XLENT” i Sundsvall. Mängden digital information växer Mängden digital information i samhället ökar. Hantering och lagring av digital information kräver kostnadseffektiva processer och moderna systemstöd inom både privat och offentlig sektor. Inte minst har utvecklingen av e-post som distributionskanal av dokument och filer lett till att den digitala information kraftigt växer. E-postklienten används inte enbart för att mejla utan är i stor utsträckning en plats för att spara och arkivera information och dokument. Idag finns det inga lagliga krav på att lagra e-post, men företag måste redan nu säkert kunna arkivera och hantera affärsmeddelanden som skickas via e-post -För att ha effektiva lagrings- och arkiveringslösningar behövs ordning och reda. Här gäller det att kunna fånga och klassificera data, söka och hämta data samt radera data vid rätt tillfälle. Finns det inget systemstöd för lagring och arkivering ökar risken för att tappa digital information, berättar Arne Åkerblom XLENT Technology. Information Lifecycle managemen (ILM) Information Lifecycle Management är en process för att styra och kontrollera systemens informationsflöde. Från och med det att digital information skapas och initialt lagras till den tidpunkt när det blir gammalt och rensas bort. - Tillsammans med AXS-One, som är världsledande inom ILM lösningar, kan XLENT Technology hjälpa företag och organisationer med anpassade och kostnadseffektiva ILM-lösningar, säger Anders Norberg, affärsområdesansvarig på XLENT Technology. Anders fortsätter; - XLENT Technology öppnade under januari ett kunskapscenter med fokus på ILM för att kunna hjälpa kunder att hantera problemställningar som rör digital information. XLENT har ett 20-tal konsulter som arbetar med ILM och vi hälsar våra kunder välkomna till ”ILM center of XLENT”. För mer information vänligen kontakta: