Stort intresse att vara teckningsåtagare i Xomas IPO

Report this content

Stort intresse bland såväl befintliga aktieägare som externa investerare att få möjlighet att vara teckningsåtagare i vår kommande IPO. För att starta noteringsprocessen tillsammans med Aqurat Fondkomission och kommande marknadsplats NGM var målet att ta in minst 3 MSEK i teckningsåtagande, vilket uppnåddes förra veckan.

Xomas primära mål är att leverera teknik, räklarver, foder och service för hållbar odling av jätteräkor och alger i bolagets världsunika system – CLAS (Closed Loop Aquaculture System). CLAS produceras i modulform och är helt skalbart.
En referensanläggning kommer sättas upp för att demonstrera vår teknik för potentiella kunder, t.ex. jordbrukare, fisk- och skaldjursgrossister eller andra livsmedelsaktörer.
CLAS kräver inga vattenbyten och reducerar energibehovet radikalt och vattenförbrukningen med upp till 99%. Tillsammans med kraftvärmeenhet från Metacon kommer vi ner till ett Co2 avtryck på nära noll.

Alger är nästa stora mattrend och förväntas bli en stor del av vår framtida konsumtion.
Algmarknaden förväntas ha ett potentiellt marknadsvärde av 320 miljarder USD enligt Bloomberg. Xomas alger är fria från miljögifter i skillnad mot de alger vi idag konsumerar som innehåller bland annat tungmetaller.

Odling av jätteräkor sker idag till stor del i Asien och bidrar till en extremt negativ miljöpåverkan.

Pre-money värdering i IPO: 43 MSEK, med en aktiekurs på 7,30 SEK. 80% av aktierna ägs i dag av de två största ägarna. De två största ägarna kommer ha lock-up avtal på sina aktier under ett år efter notering.

Emissionsvolym i IPO: 8 MSEK plus ev. övertilldelning 5 MSEK.

Planen är notering i Augusti, dock senast September 2023.

Xoma AB
Dennis Pedersén, Investor Relations