Xoma och NordicSeaFarm tecknar LOI gällande produktion

Xoma inleder ett samarbete med Nordic SeaFarm kring att Xoma kan nyttja Nordic Seafarm’s produktionsutrustningar.

Xoma är stolta över att kunna presentera ett samarbete med en stark kollega inom alg industrin. Eftersom de odlar i havet och nyttjar sin utrustning april – september. Xoma odlar i vårt landbaserade CLAS system, kommer Xoma kunna leverera alger åretrunt så passar det utmärkt att vi kan samarbeta kring efterbearbetning av algerna.

Nordic Seafarm har både torkutrustning och kvarnings möjligheter av alger i stor skala. Detta LOI är därför viktigt för båda bolagen, vi har en stark partner som har lång erfarenhet av att torka och kvarna alger. Vi hjälper dem med åretrunt beläggning på deras utrustning. Så det blir verkligen ett win-win samarbete.

Detta LOI kommer under hösten att leda fram till ett långsiktigt samarbetsavtal kring dessa tjänster som Nordic Sea Farm erbjuder.

-          Vi på Xoma ser detta första steg till ett långsiktigt samarbete som en viktig milstolpe att vi då redan i höst inte bara kan erbjuda färska alger utan att vi redan nu kan börja erbjuda i torkad och i pulverform. Detta gör att vi kan redan i höst börja utveckla produkter och nya samarbetspartner. Säger Isac Andersson VD Xoma

-          Nordic SeaFarm ser denna möjlighet till samarbete med Xoma som strategiskt viktig. Då Nordic SeaFarm har en säsongsbaserad produktion kan detta samarbete möjliggöra att vi får en högre utnyttjande grad på vår utrustning och en jämnare produktion på årsbasis, vilket vi ser mycket positivt på. Säger Simon Johansson, VD Nordic Sea Farm

Information om Nordic Sea Farm

Odla sjögräs: Vi odlar olika arter av tång, även kallade makroalger, i en stor havsfarm på den svenska västkusten. Vi kontrollerar hela värdekedjan från insamling av moderplantor från havet, till frö till färdig produkt.

Skörd & process: Vi skördar och bearbetar tången på ett ansvarsfullt sätt. Bearbetningen av tång kan anpassas till slutproduktens specifika krav, och de använda metoderna kan variera beroende på slutappliceringen av tången.

Ansökningar: Tång har ett brett utbud av applikationer inom olika branscher på grund av dess mångsidighet, hållbarhet och näringsvärde. Vi hjälper dig att integrera sjögräs i dina produkterbjudanden, vilket gör dina produkter mer attraktiva för nya och befintliga kunder.

Information om Xoma AB

Xoma är ett Foodtechbolag med unik teknologi för odling av alger. Xomas primära mål är att leverera teknik, foder och service för hållbar odling av alger i bolagets världsunika system – CLAS (ClosedLoop Aquaculture System). CLAS produceras i modulform och är extremt skalbart.

Kontakt uppgifter:

Isac Andersson VD Xoma AB, 070-547 33 01

Simon Johansson VD Nordic Seafarm, 072-019 21 83

Frågor om vår teknik på Xoma kontakta:

Isac Andersson

isac@xoma.se

www.xoma.se

Xoma AB grundades med visionen att revolutionera livsmedelsindustrin genom hållbar algodling.
Företaget har utvecklat ett världsunikt system, CLAS (Closed Loop Aquaculture System), som
erbjuder en banbrytande metod för att odla alger på ett hållbart och effektivt sätt. Detta system
minskar vatten- och energiförbrukningen avsevärt jämfört med traditionella odlingsmetoder och kan
skalas upp för att möta den växande efterfrågan på hållbara livsmedel