Xpecunia har genomfört en riktad emission på 8,4 Mkr till en svensk investerargrupp

Report this content

2020-09-07 PRESSMEDDELANDE . Xpecunia Nordic AB (publ) är ett bolag som utvinner kryptovalutor med hjälp av egen solenergi.

En riktad kontant nyemissionen är nu inbetalad och klar, tecknad av en svensk investerargrupp med investeraren Örjan Berglund i spetsen.

Örjan Berglund har genom sitt bolag tecknat 89% av den riktade emissionen. Emissionen genomfördes på 3 kronor och ökar antalet aktier med 13,7% till 23.159.450 st. Den föregående emissionen i Xpecunia genomfördes 2019 på motsvarande 2,11 kr.

”Det känns som ett fint betyg att få välkomna Örjan Berglund som delägare. Det är ett bevis på att Xpecunias stabila och lönsamma affär har potential att attrahera tillväxtkapital från bevisat skickliga investerare. Med detta kapital kommer Xpecunia nu kunna växa ännu snabbare då vi nu kan färdigställa våra siter redan under 2020. ” Daniel Moström, VD Xpecunia Nordic

Xpecunias tillväxt följer en plan för att bygga vidare på egna anläggningar, detta finansieras av den egna kassaflödespositiva tillväxten. Omsättningen ökar i snabb takt och Xpecunia avser inom kort genomföra ytterligare kapitalanskaffningar för att realisera tillväxtplanen. Avsikten är att bygga ut de två egna produktionsanläggningarna maximalt och öppna en tredje. Xpecunia avser därefter notera sin aktie under 2021.

VD: Daniel Moström – 070-7446901
daniel.mostrom@xpecunia.com

Adress: Taptogatan 6, 115 27  STOCKHOLM

Om Xpecunia Nordic AB (publ)

Med hjälp av Xpecunias AI modell Dynamics anpassas produktionen kontinuerligt till den volatila och snabbföränderliga utvecklingen för att optimera tillverkningen. Xpecunia har en hållbar lösning som eliminerar miljöproblemet, sänker elkostnaden och dramatiskt höjer lönsamheten.

Dagens utvinning av kryptovalutor använder en ökande mängd energiresurser. Från ett operationellt perspektiv representerar elektricitet upp till 99% av kostnaderna. Istället för att använda el från det traditionella el-nätet har Xpecunia Nordic AB (publ) utvecklat en metod för att utnyttja egen grön solenergi för utvinning av kryptovalutor och samtidigt bygga kassaflödesgenererande tillgångar.

Xpecunia Nordic AB (publ) org: 559152-3013 www.xpecunia.com

Taggar: